Abstrakt
Artykuł ma na celu scharakteryzowanie transakcji zachodzących na europejskim rynku sztuki z perspektywy ochrony praw konsumenta w Unii Europejskiej. Zawiera także próbę odpowiedzi na pytanie, czy konsument angażujący się w transakcje dotyczące dzieł sztuki na rynku europejskim jest należycie chroniony przez unijnego prawodawcę oraz jakie środki ochrony przysługują mu na gruncie prawa krajowego, również wtedy, gdy unijne prawodawstwo okazuje się niewystarczające.
Tekst zawiera próbę definicji pojęcia „dzieło sztuki” opracowaną na podstawie aktów prawa Unii Europejskiej. Odnosi się również do systemu ochrony konsumentów w Unii Europejskiej, aby następnie przejść do kwestii szczegółowych, takich jak: zgodność dzieła sztuki z umową, odstąpienie od umowy sprzedaży dzieła sztuki zawartej odpowiednio na aukcji publicznej lub na targach i wystawach, a także omawia skutki zawarcia umowy sprzedaży dzieła sztuki pod wpływem błędu i traktuje o oświadczeniu konsumenta o uchyleniu się od tychże skutków. Wskazane instytucje zostały omówione na podstawie przykładów z orzecznictwa polskich i francuskich sądów powszechnych, a także Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Ostatnia część tekstu wylicza główne problemy europejskiego rynku sztuki z perspektywy praw konsumentów i zawiera postulat podkreślenia w europejskim prawodawstwie odrębności tego rynku w celu bardziej kompleksowej ochrony praw tej grupy kupujących.