Prawo Nowych Technologii

nr 2/2023

Wpływ Europejskiego Aktu o Wolności Mediów na działalność regulatorów rynku usług medialnych

Karol Kościński
Autor jest radcą prawnym. Aktualnie zastępca dyrektora generalnego Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, odpowiedzialny za działy zajmujące się licencjonowaniem oraz współpracą międzynarodową Stowarzyszenia, stały współpracownik WIPO i Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, wykładowca UW, SWPS i ASP w Warszawie.
Abstrakt

Komisja Europejska w ostatnich latach bardzo poszerzyła zakres regulacji mediów elektronicznych działających na terenie Unii Europejskiej. Poza podejmowanymi co kilka lat rewizjami dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (ostatnia zmiana w 2018 r.), przyjęto dwa nowe rozporządzania w dużym stopniu bezpośrednio obowiązujące na terenie państw członkowskich UE. Pomimo że dotyczą one różnych aspektów działania pośredników internetowych, ich wpływ na obieg i dostęp do informacji, a także codzienne zasady działania dostawców usług medialnych, będzie istotny. Prawodawca unijny nie poprzestał na tym i 16.9.2022 r. zainicjował kolejny proces legislacyjny, kierując do prac kolejne rozporządzenie – Europejski Akt o Wolności Mediów (tzw. Media Freedom Act). Jego postanowienia, których przygotowanie wkracza powoli w decydującą fazę, w istotny sposób zmienią otoczenie prawne, w którym w przyszłości będą działali regulatorzy rynków medialnych z państw członkowskich UE.

Słowa kluczowe
regulator rynku medialnego, Akt o wolności mediów, dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych, dostawca usługi medialnej, ponadgraniczne świadczenie usług medialnych