Abstrakt
Komisja Europejska w ostatnich latach bardzo poszerzyła zakres regulacji mediów elektronicznych działających na terenie Unii Europejskiej. Poza podejmowanymi co kilka lat rewizjami dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (ostatnia zmiana w 2018 r.), przyjęto dwa nowe rozporządzania w dużym stopniu bezpośrednio obowiązujące na terenie państw członkowskich UE. Pomimo że dotyczą one różnych aspektów działania pośredników internetowych, ich wpływ na obieg i dostęp do informacji, a także codzienne zasady działania dostawców usług medialnych, będzie istotny. Prawodawca unijny nie poprzestał na tym i 16.9.2022 r. zainicjował kolejny proces legislacyjny, kierując do prac kolejne rozporządzenie – Europejski Akt o Wolności Mediów (tzw. Media Freedom Act). Jego postanowienia, których przygotowanie wkracza powoli w decydującą fazę, w istotny sposób zmienią otoczenie prawne, w którym w przyszłości będą działali regulatorzy rynków medialnych z państw członkowskich UE.