Monitor Prawa Handlowego

nr 3/2022

Status konsumenta i klienta detalicznego na rynku usług finansowych. Uwagi na tle wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Petruchová (C-208/18)

Ewa Skibińska
Autorka jest adiunktem w Katedrze Prawa Prywatnego Gospodarczego i Gospodarki Cyfrowej WPiA UKSW w Warszawie, ekspertem z zakresu polskiego prawa gospodarczego oraz prawa fundacyjnego, a także prawa Unii Europejskiej. Opinie wyrażone w niniejszej publikacji są jedynie opiniami Autorki i w żadnym przypadku nie stanowią oficjalnego stanowiska instytucji, w których Autorka pracuje lub z którymi współpracuje; ORCID: 0000-0003-4607-1448.
Abstrakt

W rozbudowywanym, zwłaszcza w ostatnim czasie w obszarze usług finansowych, prawie konsumenckim – zarówno w zakresie regulacji prawa wtórnego Unii Europejskiej, jak i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej – podstawową rolę odgrywa kwalifikacja danej jednostki jako konsumenta. Celem tych unijnych aktów prawnych jest bowiem zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumenta w stosunkach prawnych z przedsiębiorcą. Przepisy prawa unijnego oraz ich wykładnia dokonywana przez Trybunał mają zasadniczy wpływ na przedmiotową ocenę w sporach również przed polskimi sądami, w tym co do jurysdykcji polskich sądów. W niniejszym artykule Autorka nie tylko szczegółowo analizuje pojęcia „konsument” w rozumieniu rozporządzenia Bruksela I bis i „klient detaliczny” w rozumieniu dyrektywy MiFID II oraz w świetle wyroku Trybunału w sprawie Petruchová (C-208/18), ale również wskazuje na konsekwencje prawne powołania się na taki status.