Monitor Prawa Pracy

nr 1/2022

Zabezpieczenie społeczne pracowników migrujących na przykładzie orzeczenia C-866/19

DOI: 10.32027/MOPR.22.1.6
Izabela Florczak
Adiunkt w Katedrze Prawa Ubezpieczeń Społecznych i Polityki Społecznej, Uniwersytet Łódzki.
Abstrakt

Wobec rosnącej skali migracji zarobkowych wewnątrz UE coraz większego znaczenia nabiera stosowanie regulacji normujących koordynację systemów zabezpieczenia społecznego. Należy przy tym zakładać, że ta wzrostowa tendencja będzie się utrzymywała. Omawiane orzeczenie TS ma na gruncie krajowym szczególnie istotne znaczenie, dotyczy bowiem sprawy przeciwko polskiemu organowi – Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, dając ubezpieczonym podstawę do wnioskowania o ponowne przeliczenie emerytury. Wyrok wydany w komentowanej sprawie jest kolejnym po tzw. wyroku Tomaszewskiej2 dotyczącym praktyki stosowania przepisów o koordynacji zabezpieczenia społecznego przez polskie organy. Komentowany wyrok został wydany na podstawie pytania prejudycjalnego, określonego wręcz przez działającego w sprawie Rzecznika Generalnego jako „zwrócenie się o doprecyzowanie rozstrzygnięcia przyjętego przez Trybunał w wyroku Tomaszewska3”.

ZBIORCZE TEZY:

1) Artykuł 52 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z 29.4.2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego należy interpretować w ten sposób, że do celów określenia wymiaru, którego nie mogą przekraczać nieskładkowe okresy ubezpieczenia w stosunku do składkowych okresów ubezpieczenia zgodnie z ustawodawstwem krajowym, właściwa instytucja danego państwa członkowskiego powinna przy ustalaniu teoretycznej kwoty świadczenia, o której mowa w ppkt (i) tego przepisu, uwzględnić wszystkie okresy ubezpieczenia, w tym okresy ubezpieczenia ukończone na podstawie ustawodawstwa innych państw członkowskich; 2) Artykuł 52 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z 29.4.2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego należy interpretować w ten sposób, że ustalenia rzeczywistej kwoty świadczenia, o której mowa w ppkt (ii) wspomnianego przepisu, dokonuje się wyłącznie w odniesieniu do okresów ubezpieczenia ukończonych na podstawie ustawodawstwa danego państwa członkowskiego; 3) Jeżeli ustawodawstwo krajowe w celu ustalenia minimalnego okresu ubezpieczenia wymaganego do nabycia prawa do emerytury przewiduje granicę, której nie mogą przekraczać nieskładkowe okresy ubezpieczenia w stosunku do składkowych okresów ubezpieczenia, właściwa instytucja danego państwa członkowskiego powinna przy określaniu składkowych okresów ubezpieczenia uwzględnić wszystkie okresy ubezpieczenia nabyte w trakcie kariery zawodowej pracownika migrującego, w tym okresy ukończone zgodnie z ustawodawstwem innych państw członkowskich; 4) Każda właściwa instytucja powinna wypłacić jedynie część świadczenia, która odnosi się do odpowiednich okresów ukończonych na podstawie stosowanego przez nią ustawodawstwa. Zatem rzeczywista kwota świadczenia, które ma zostać wypłacone, stanowi stosunkową część kwoty teoretycznej odpowiadającej całkowitym okresom ubezpieczenia lub zamieszkania rzeczywiście ukończonym zgodnie z ustawodawstwem danego państwa członkowskiego.



Social security of migrant workers based on judgement C-866/19

Considering the scope of migrant workers within the EU, applying regulations which normalize coordination of social security systems is becoming more and more important. One needs to assume that the upward tendency will continue. The purpose of the present article is to discuss the judgement of the Court of Justice regarding the case C-866/19. The judgement has a significant importance within the national context because it regards the case against a Polish authority – the Social Insurance Institution, and it provides the insured with a basis to reapply for another calculation of pension. The judgement regarding the case in question is yet another one after the so-called judgement of Tomaszewska regarding practices of applying regulations on coordination of social security systems by Polish authorities. The judgement in question was given based on preliminary ruling, determined by the Advocate General as an “appeal to clarify the legal decision of the Court of Justice regarding the Tomaszewska judgement”. Key words: coordination of social security systems, migrant workers, pension benefit, Social Insurance Institution. Słowa kluczowe: koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego; pracownicy migrujący; świadczenie emerytalne; ZUS.