aktualny numer
Monitor Prawniczy
nr 1/2025
Koncepcja zwiększenia prywatnoprawnej ochrony franczyzobiorcy poprzez instytucje prawa publicznego
DOI: 10.32027/MOP.25.1.3
Autor jest pracownikiem naukowym zatrudnionym w Uniwersytecie Opolskim, Instytut Nauk Prawnych, Katedra Prawa Gospodarczego i Handlowego
Abstrakt
Niniejsze opracowanie odnosi się do koncepcji poprawienia efektywności przepisów prawa prywatnego o ochronie franczyzobiorców poprzez odpowiednie zastosowanie instytucji prawa publicznego. Punktem wyjścia jest oczywiście uzasadnienie idei samej regulacji franczyzy (jako zjawiska prawa prywatnego) w prawie polskim. Pewnym wzorem dla zaproponowanej konstrukcji są przepisy szeroko rozumianego prawa konsumenckiego. Konsument - jako słabsza ekonomicznie strona stosunku prawnego łączącego go z przedsiębiorcą - chroniony jest przez odpowiednie normy prawa prywatnego. Z kolei przepisy prawa publicznego wzmacniają zakres tej ochrony. Zaproponowany został zatem model administracyjno-prawnego zakazu naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Niewątpliwie jest to daleko idące rozwiązanie. Może zostać ono zastosowane przy okazji pierwszej albo kolejnej regulacji franczyzy.
Słowa kluczowe
franczyza, ochrona zbiorowych interesów franczyzobiorców, przedsiębiorca
Bibliografia
R. Adamus, Faktyczna nierówność stron umowy franczyzy w Polsce, Warszawa 2020, portal https://iws.gov.pl/, zakładka Raporty, poz. 572; R. Adamus, Franczyzobiorca: między konsumentem a przedsiębiorcą. Mity o regulacji franczyzy, MPH Nr 2/2022; R. Adamus, Projekt regulacji franczyzy w Polsce na tle ustawodawstw innych państw, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2022, https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2022/08/IWS_Adamus-R._Projekt-regulacji-franczyzy-w-Polsce.pdf; R. Adamus, W sprawie potrzeby uregulowania umowy franczyzy w Polsce, „Prawo w Działaniu” Nr 4/2021; A. Bolecki, Cechy szczególne franczyzy w prawie ochrony konkurencji, iKAR Nr 7(2)/2013; B. Fuchs, Informacje przedkontraktowe organizatora sieci franchaisingu uwagi na tle projektu ustawy o działalności franczyzowej [w:] Non omne quod licet honestum est. Studia z prawa cywilnego i handlowego w 50 lecie pracy naukowej Profesora Wojciecha Jana Katnera, pod red. S. Byczko, A. Kappesa, B. Kucharskiego, U. Promińskiej, Warszawa 2022; B. Jelonek-Jarco, O konieczności regulacji prawnej umowy franczyzy - uwagi do raportu „Faktyczna nierówność stron umowy franczyzy w Polsce, „Prawo w Działaniu” Nr 50/2022; M. Kowalczuk-Szymańska, Zobowiązanie do ujawienia istotnych informacji przed zawarciem umowy franczyzy (pre-contractual disclosure obligation). Analiza prawnoporównawcza na tle ustawodawstwa polskiego oraz wybranych jurysdykcji, iKAR Nr 4/2019; A. Malarewicz-Jakubów, Po co kodyfikować umowę franchisingu? [w:] 50 lat kodeksu cywilnego. Perspektywy rekodyfikacji, pod red. P. Steca, M. Załuckiego, Warszawa 2014; U. Promińska, Czy nadszedł czas na regulację umowy franchisingu [w:] Instytucje prawa handlowego w przyszłym kodeksie cywilnym, pod red. T. Mróz, M. Steca, Warszawa 2012; M. Sieradzka, Porozumienia franczyzy w świetle prawa konkurencji, Legalis 2020; M. Romanowski, Czy należy regulować umowy nienazwane? STPP Nr 2/2009.