Monitor Prawniczy
no. 1/2025
The concept of improving private law protection of franchisees through public law institutions
DOI: 10.32027/MOP.25.1.3
Autor jest pracownikiem naukowym zatrudnionym w Uniwersytecie Opolskim, Instytut Nauk Prawnych, Katedra Prawa Gospodarczego i Handlowego
Abstract
This study refers to the concept of improving the effectiveness of private law provisions on the protection of franchisees through an appropriate application of public law institutions. The starting point is, of course, the description of reasons underlying the idea of franchising regulation in Polish law. A certain model for the proposed scheme are the provisions of the broadly understood consumer law. The consumer, as the economically weaker party to the legal relationship between them and the entrepreneur, is protected by the relevant norms of private law. In turn, public law reinforces the scope of that protection. Therefore, a model of administrative and legal prohibition of violating the collective interests of consumers has been proposed. Undoubtedly, this is a far-reaching solution. It may be applied at the time of the first or subsequent regulation of franchising.
Keywords
franchising, protection of collective interests of franchisees, entrepreneur
Literature
R. Adamus, Faktyczna nierówność stron umowy franczyzy w Polsce, Warszawa 2020, portal https://iws.gov.pl/, zakładka Raporty, poz. 572; R. Adamus, Franczyzobiorca: między konsumentem a przedsiębiorcą. Mity o regulacji franczyzy, MPH Nr 2/2022; R. Adamus, Projekt regulacji franczyzy w Polsce na tle ustawodawstw innych państw, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2022, https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2022/08/IWS_Adamus-R._Projekt-regulacji-franczyzy-w-Polsce.pdf; R. Adamus, W sprawie potrzeby uregulowania umowy franczyzy w Polsce, „Prawo w Działaniu” Nr 4/2021; A. Bolecki, Cechy szczególne franczyzy w prawie ochrony konkurencji, iKAR Nr 7(2)/2013; B. Fuchs, Informacje przedkontraktowe organizatora sieci franchaisingu uwagi na tle projektu ustawy o działalności franczyzowej [w:] Non omne quod licet honestum est. Studia z prawa cywilnego i handlowego w 50 lecie pracy naukowej Profesora Wojciecha Jana Katnera, pod red. S. Byczko, A. Kappesa, B. Kucharskiego, U. Promińskiej, Warszawa 2022; B. Jelonek-Jarco, O konieczności regulacji prawnej umowy franczyzy - uwagi do raportu „Faktyczna nierówność stron umowy franczyzy w Polsce, „Prawo w Działaniu” Nr 50/2022; M. Kowalczuk-Szymańska, Zobowiązanie do ujawienia istotnych informacji przed zawarciem umowy franczyzy (pre-contractual disclosure obligation). Analiza prawnoporównawcza na tle ustawodawstwa polskiego oraz wybranych jurysdykcji, iKAR Nr 4/2019; A. Malarewicz-Jakubów, Po co kodyfikować umowę franchisingu? [w:] 50 lat kodeksu cywilnego. Perspektywy rekodyfikacji, pod red. P. Steca, M. Załuckiego, Warszawa 2014; U. Promińska, Czy nadszedł czas na regulację umowy franchisingu [w:] Instytucje prawa handlowego w przyszłym kodeksie cywilnym, pod red. T. Mróz, M. Steca, Warszawa 2012; M. Sieradzka, Porozumienia franczyzy w świetle prawa konkurencji, Legalis 2020; M. Romanowski, Czy należy regulować umowy nienazwane? STPP Nr 2/2009.