Monitor Prawniczy

nr 8/2024

Zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych - jak minimalizować ryzyka i uniknąć sankcji

DOI: 10.32027/MOP.24.8.2
Maciej Sawczuk
Autor jest radcą prawnym (OIRP Warszawa), Approved AML and Sanctions Officer (Instytut Compliance); specjalizuje się w świadczeniu pomocy prawnej na rzecz przedsiębiorców, zwłaszcza w obszarze prawa podatkowego, prawa handlowego oraz compliance; pracownik departamentu podatkowego w KPMG w Polsce
Abstrakt

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) służy do gromadzenia i przetwarzania informacji o beneficjentach rzeczywistych podmiotów wskazanych w ustawie z 1.3.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a także informacji o osobach uprawnionych do dokonania zgłoszeń do CRBR. Choć rejestr został uruchomiony 13.10.2019 r., to nadal jest źródłem licznych problemów interpretacyjnych. Wpływ na to mają liczne zmiany otoczenia prawnego (przede wszystkim samej TerroryzmU) i gospodarczego. Połączenie i synteza różnych perspektyw spojrzenia przez organy, sądy i doktrynę na przepisy ustawy dotyczące CRBR mogą zostać zaprezentowane w formie metod zmniejszania ryzyk prawnych. W artykule przedstawiono: ogólne informacje na temat obowiązku dokonywania zgłoszeń do rejestru, istotne statystyki w zakresie administracyjnych kar pieniężnych, problemy praktyczne związane z dokonywaniem zgłoszeń do CRBR, a także sprawdzone metody minimalizacji ryzyk prawnych związanych z CRBR.

Słowa kluczowe
beneficjent rzeczywisty, Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych, compliance, ryzyko, sankcje administracyjne, AML, TerroryzmU, CRBR, przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, compliance officer
Bibliografia
M. Baran, J. Solnica, K. Sadowski, Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych w 2022 roku. Więcej zgłoszeń, więcej kontroli i wyższe kary, Warszawa, luty 2023; M. Dyl, M. Królikowski (red.), Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Komentarz, Warszawa 2021; J. Grynfelder [w:] Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Komentarz, red. M. Nowakowski, Warszawa 2023, art. 60; B. Majchrzak [w:] Komentarz do ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu [w:] Prawo obrotu pieniężnego. Komentarz, red. P. Zapadka, Warszawa 2023, art. 153; W. Popiołek [w:] Kodeks spółek handlowych. Komentarz, red. W. Pyzioł, Warszawa 2008, art. 203; M. Rodzynkiewicz [w:] Kodeks spółek handlowych. Komentarz, wyd. VII, Warszawa 2018, art. 12; R. Rybicki, K. Dzioba, 2.6. Compliance [w:] Metodyka pracy prawnika in-house, red. K. Dzioba, R. Rybicki, Warszawa 2021; M. Sawczuk [w:] Komentarz do ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu [w:] Prawo obrotu pieniężnego. Komentarz, red. P. Zapadka, Warszawa 2023, art. 67; M. Sawczuk, W. Majkowski, Beneficial owner w ustawach podatkowych i TerroryzmU - porównanie instytucji, MoP Nr 17/2022, s. 903. .