Monitor Prawniczy

nr 10/2023

Kto daje i odbiera - czy indywidualnemu przedsiębiorcy dalej przysługują prawa konsumenta?

DOI: 10.32027/MOP.23.10.1
Bartosz J. Lewandowski
Autor jest prawnikiem w Departamencie Prawnym Aflofarm Farmacja Polska sp. z o.o. oraz aplikantem radcowskim.
Michał J. Wrona
Autor jest aplikantem radcowskim, doktorantem w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego
Abstrakt

Celem artykułu jest omówienie dotychczasowej praktyki modyfikowania (wyłączania lub ograniczania) rękojmi za wady rzeczy sprzedanej w umowach z osobą fizyczną zawierającą umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (tzw. quasi-przedsiębiorcą lub indywidualnym przedsiębiorcą) i analiza, czy w związku ze zmianami w Kodeksie cywilnym i ustawie o prawach konsumenta obowiązującymi od 1.1.2023 r. w dalszym ciągu jest możliwe stosowanie tej praktyki.

Słowa kluczowe
prawa konsumenta, rękojmia, odstąpienie od umowy, Omnibus, quasi-przedsiębiorca, jednoosobowa działalność gospodarcza