Monitor Prawniczy

nr 3/2020

Konsumenckie prawo odstąpienia od umów o świadczenie usług maklerskich

DOI: 10.32027/MOP.20.3.2
Paweł Izdebski
Autor jest doktorem nauk prawnych (Uniwersytet Warszawski). Specjalizuje się w prawie gospodarczym publicznym, prawie rynku kapitałowego oraz prawie administracyjnym. ORCID: 0000-0002-5794-3224.
Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie oraz analiza problematyki konsumenckiego prawa odstąpienia od umowy w odniesieniu do poszczególnych typów umów o usługi maklerskie. Ideą konsumenckiego uprawnienia jest stworzenie konsumentowi czasu do namysłu, czy nabyty przez niego produkt (lub usługa) jest mu rzeczywiście potrzebny. Ponieważ konsumenckie prawo odstąpienia od umowy ma charakter obligatoryjny jedynie w odniesieniu do umów zawieranych w warunkach atypowych (na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa), uprawnienie to doznaje licznych ograniczeń w przypadku umów o usługi maklerskie.