Monitor Prawniczy

nr 24/2019

E-kontrole jako narzędzie rozwoju stref płatnego parkowania w miastach na prawach powiatu. Szanse i problemy

DOI: 10.32027/MOP.19.24.3
Piotr Pieńkosz
Autor jest doktorantem w Katedrze Prawa Informatycznego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Abstrakt

Warszawa, jako pierwsze miasto w Polsce, pracuje nad wdrożeniem zautomatyzowanego systemu e-kontroli opłat w strefach płatnego parkowania, jako uzupełnienia, a docelowo być może alternatywy dla tradycyjnych pieszych patroli urzędników. E-kontrole pozwolą zdalnie, za pomocą kamer umieszczonych na specjalnych samochodach przejeżdżających przez strefę sprawdzać, czy parkowanie danego pojazdu zostało opłacone. Kamery zeskanują numery rejestracyjne pojazdów pozostawionych w strefie, zaś zebrane informacje przekażą do systemu teleinformatycznego, który zweryfikuje uregulowanie opłaty. W przypadku jej braku, uruchomiona będzie procedura wymierzenia i poboru sankcyjnej opłaty dodatkowej.
Celem głównym (teoretyczno-poznawczym) artykułu jest rozpoznanie uwarunkowań prawnych opisywanej koncepcji, w tym ocena, czy mieści się ona w zakresie możliwości kształtowania przez samorząd zasad funkcjonowania stref płatnego parkowania. Barierą dla wdrożenia e-kontroli mogą być przepisy o ochronie danych osobowych. Elementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania e-kontroli jest istnienie po stronie kierowców obowiązku podawania w parkometrze czy też aplikacji mobilnej numeru rejestracyjnego pojazdu, którego postój w strefie opłacają. Istotą e-kontroli jest bowiem to, że system teleinformatyczny porównuje zestawienie wniesionych opłat przypisanych do konkretnych numerów rejestracyjnych z informacjami zebranymi przez samochody e-kontroli, które skanują numery rejestracyjne pojazdów faktycznie zaparkowanych w tej strefie. Tymczasem WSA w Warszawie zakwestionował nakładanie przez samorząd na kierowców obowiązku podawania numerów rejestracyjnych przy wnoszeniu opłat. Orzeczenie zapadło pod rządami poprzednich przepisów o ochronie danych osobowych i w odniesieniu do systemu tradycyjnych kontroli. Mając na względzie precedensowy charakter rozwiązania, analizie w opracowaniu poddano to, czy system e-kontroli da się pogodzić z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), czy nie będzie dochodziło do gromadzenia nadmiernej liczby danych, czy ich zbieranie będzie uzasadnione i adekwatne do realizowanych celów oraz czy wdrożeniu systemu powinno towarzyszyć przeprowadzenie skutków dla ochrony danych. Z kolei celem praktycznym artykułu jest prezentacja szans rozwoju stref płatnego parkowania, jakie może dać wdrożenie e-kontroli.