Abstrakt
W ostatnim czasie obserwować można w Polsce znaczny wzrost zainteresowania ideą compliance, oznaczającą podejmowanie zorganizowanych działań mających na celu zapewnienie zgodności danego podmiotu z mającymi do niego zastosowanie regulacjami. Widoczne jest przy tym, że compliance przestaje być konotowane wyłącznie z rynkami regulowanymi, a zyskuje bardzo szybko uwagę i uznanie przedsiębiorstw aktywnych w innych obszarach rynku. Potwierdza to raport z pierwszego ogólnopolskiego badania stanu rozwoju compliance przygotowany przez ekspertów Instytutu Compliance. Wyniki badania jednoznacznie wykazały bardzo duże i nieustannie rosnące znaczenie systemów zarządzania zgodnością (Compliance Management Systems, w skrócie CMS) wśród przedsiębiorstw oraz konieczność ciągłego i dostosowanego do charakteru organizacji, jak również zorientowanego na potrzeby biznesowe kształcenia oficerów compliance. Ma to szczególne znacznie w kontekście podejmowanych na szczeblu unijnym oraz krajowym inicjatyw legislacyjnych, m.in. w projekcie nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, zakładającym wymóg posiadania procedur zgłaszania nieprawidłowości (z ang. whistleblowing) i ochronę sygnalistów, jak również prowadzenia w podmiotach zbiorowych wewnętrznych postępowań wyjaśniających.