Monitor Prawniczy

nr 15/2017

Przekształcenie stowarzyszenia zwykłego w stowarzyszenie według znowelizowanej ustawy – Prawo o stowarzyszeniach

Edyta Hadrowicz
Adiunkt i wykładowca akademicki, doradca prawny w spółkach kapitałowych oraz ekspert OFOP. Od 2013 r. autorka brała aktywny udział, jako ekspertka od spraw stowarzyszeniowych, w pracach legislacyjnych nad zmianą ustawy z 7.4.1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 210; dalej jako: PrStow), prowadzonych przez Kancelarię Prezydenta RP, oraz w pracach podkomisji i komisji sejmowych nad nowelizacją PrStow, reprezentując Kancelarię Prezydenta RP.
Abstrakt

Z dniem 1.1.2017 r. weszły w życie ostatnie już przepisy znowelizowanej jesienią 2015 r. ustawy – Prawo o stowarzyszeniach. W aktualnym stanie prawnym przedmiotowe regulacje zawarte w Rozdziale VI wprowadzają możliwość przekształcania się stowarzyszeń zwykłych w stowarzyszenia rejestrowe. W rezultacie rozwiązania te różnią się w zasadniczy sposób od poprzedniego stanu prawnego z uwagi na fakt, że dotychczas PrStow nie przewidywała instytucji przekształcania się form partycypacji społecznej. Charakterystyczne w tym zakresie jest to, że proces przekształcania się uproszczonej formy stowarzyszenia obejmuje zmianę formuły prawnej stowarzyszenia zwykłego poprzez jego wykreślenie z ewidencji i kontynuację prowadzonej dotychczas działalności w nowej konstrukcji jurydycznej, tzn. stowarzyszenia z osobowością prawną, przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości podmiotowej (to samo, ale nie takie samo stowarzyszenie). Niniejszy artykuł prezentuje prawne aspekty wprowadzenia instytucji przekształcenia, a także przedstawia kontrowersje wokół tej instytucji, jakie podnoszone były w czasie prac legislacyjnych nad ustawą nowelizującą.