Monitor Prawniczy

nr 14/2017

Kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy w trakcie realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego w prawie polskim i europejskim

Małgorzata Moras
Adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Zamówień Publicznych UEK.
Kinga Moras-Olaś
Doktorantka w Katedrze Prawa Pracy i Polityki Społecznej WPiA Uniwersytetu Jagiellońskiego, radca prawny.
Abstrakt

Zastrzeżenie w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/WE z 26.2.2014 r. w sprawie zamówień publicznych wymogu przestrzegania przy realizacji zamówień publicznych mających zastosowanie obowiązków w dziedzinie prawa socjalnego i prawa pracy (tzw. horyzontalna klauzula społeczna), ma niebagatelne znaczenie dla wykonawców, w szczególności zaś dla ich pracowników. Regulacja ta ma charakter ochronny. Z uwagi na wprowadzenie jej w akcie wiążącym państwa członkowskie w odniesieniu do rezultatu, pozostawiając im swobodę wyboru formy i środków, kluczowy jest sposób uregulowania tego obowiązku na gruncie prawa krajowego. Implementując dyrektywę ustawą z 22.6.2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, polski ustawodawca w art. 29 ust. 3a Prawa zamówień publicznych wskazał, że zamawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub roboty budowlane, wymagania zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę, na podstawie umowy o pracę, osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 Kodeksu pracy. To automatycznie pociąga za sobą konieczność stosowania do takich pracowników regulacji KP.
Wprowadzone unormowania zasługują na aprobatę. Rozważenia jednak wymaga sposób kontroli spełniania owych wymogów przez wykonawców i podwykonawców w trakcie realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego, oraz możliwość zastosowania ewentualnych sankcji z tytułu ich naruszenia.