Monitor Prawniczy

nr 1/2017

Charakter prawny zgody konsumenta na spełnienie świadczenia w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy

Patrycja Kozik
Aplikant radcowski, doktorant na WPiA UJ.
Mirosław Gumularz
Radca prawny.
Abstrakt

Artykuł ma na celu identyfikację i analizę praktycznych trudności stosowania przepisów ustawy z 24.6.2014 r. o prawach konsumenta w przypadku, gdy przedmiotem umowy zawieranej z konsumentem jest świadczenie usług lub dostarczanie treści cyfrowych. O ile spełnienie obowiązków informacyjnych przy wskazanych umowach zdaje się nie sprawiać większych praktycznych trudności, o tyle istotne wątpliwości dotyczą realizacji ustawowego (konsumenckiego) prawa odstąpienia od tych umów. Na gruncie PrKonsU okoliczność, że usługi lub treści cyfrowe nie mogą – z uwagi na charakter świadczenia – zostać zwrócone, sama w sobie nie pozbawia konsumenta prawa odstąpienia od umowy. Prawo to, zgodnie z art. 38 pkt 1 oraz 13 PrKonsU, konsument może utracić dopiero w konsekwencji wykonania (w przypadku usług) lub rozpoczęcia wykonywania (w przypadku treści cyfrowych on-line) zobowiązania przez przedsiębiorcę przed upływem 14-dniowego terminu do odstąpienia od umowy, o ile świadczenie jest spełniane za wyraźną zgodą konsumenta. Celem niniejszego artykułu jest omówienie charakteru prawnego powyższej zgody jako przesłanki utraty prawa odstąpienia od umowy.