Monitor Prawniczy

nr 1/2017

„Rekompensata publiczna” – nowy instrument prawny w decyzjach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Renata Tomiczak
Autorka jest radcą prawnym w Warszawie.
Marcin Kozaczek
Autor jest doktorantem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, specjalistą w Departamencie Prawnym GE Money Bank S.A. w Gdańsku, ukończył aplikację prokuratorską w Olsztynie.
Abstrakt

Obserwujemy obecnie coraz częstsze przypadki stosowania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – w decyzjach dotyczących praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów – sankcji w postaci „rekompensaty publicznej”, czyli zobowiązania przedsiębiorcy do zapłaty określonej sumy na rzecz konsumentów, czy też zapewnienia konsumentom na koszt przedsiębiorcy innych świadczeń, mających dla nich wartość finansową. Celem niniejszego artykułu jest krytyczna analiza tej praktyki.