Monitor Prawniczy

nr 2/2016

Oddłużenie upadłego konsumenta a brak zgłoszeń wierzytelności w postępowaniu upadłościowym

Anna Hrycaj
Autorka jest sędzią w XXVI Wydziale Gospodarczym Sądu Okręgowego w Warszawie.
Abstrakt

W dniu 31.12.2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze w zakresie dotyczącym tzw. upadłości konsumenckiej zasadniczo zmieniająca sytuację prawną niewypłacalnych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zmiana stanu prawnego spowodowała istotny wzrost zarówno liczby wniosków o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, jak i prowadzonych postępowań upadłościowych. Zwiększona liczba spraw spowodowała ujawnienie się wielu problemów, które wiążą się ze stosowaniem znowelizowanych przepisów. Jednym z takich problemów jest sytuacja, w której w postępowaniu upadłościowym prowadzonym wobec konsumenta żaden wierzyciel nie dokonał zgłoszenia wierzytelności. Pojawia się wówczas pytanie, jak dalej powinno przebiegać takie postępowanie upadłościowe, a w szczególności czy powinno zostać umorzone, czy też może być kontynuowane, a w przypadku przyjęcia, że może być kontynuowane czy w postępowaniu takim należy sporządzić listę wierzytelności czy też ten etap – z uwagi na brak zgłoszeń – powinien zostać pominięty. Zagadnienie to zostało poruszone w artykule „Postępowanie upadłościowe bez udziału wierzycieli” Jacka Werengowskiego. Niniejszy artykuł stanowi polemikę z niektórymi tezami postawionymi przez Autora.