Monitor Prawniczy

nr 24/2014

Problem treści cyfrowych w obrocie konsumenckim

Dariusz Szostek
ekspert w Zespole Zadaniowym ds. Uchylania Barier PrawnoProceduralnych e-administracji Komitetu Rady Ministrów ds. Informatyzacji i Łączności (uczestniczący w pracach nad założeniami zmian ustawy o informatyzacji), współpracownik Centrum Badań nad Komunikacją Elektroniczną Uniwersytetu Wrocławskiego, Kierownik Zakładu Prawa i Polityki Społecznej Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania, arbiter i mediator w Sądzie Arbitrażowym przy Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach, autor wielu publikacji (w tym zagranicznych) z zakresu obrotu elektronicznego
Abstrakt

Niniejszy artykuł dotyczy specyfiki i prawnego obrotu treściami cyfrowymi, który w związku z rozwojem Internetu zapewne będzie coraz powszechniejszy. W pierwszej kolejności przedstawiono legalne definicje treści cyfrowych – w tym zakresie należy wskazać potrzebę jednolitego unormowania w całej UE. Następnie analizie poddano problem umowy o treści cyfrowe oraz odpowiedzialności za wady treści cyfrowych w świetle aktualnie obowiązujących regulacji europejskich oraz prawa polskiego. Należy zaznaczyć, że ciekawe i ujednolicone rozwiązania w omawianym zakresie przewidziane są w projekcie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych europejskich przepisów dotyczących sprzedaży, a jego uchwalenie w znacznym stopniu przyczyni się do rozwiązania wielu problemów wskazanych w niniejszym opracowaniu.