Monitor Prawniczy

nr 18/2014

Google Street View a ochrona prywatności, wizerunku i praw autorskich

Maciej Siwicki
LL.M.
Abstrakt

Potężny zbiór zdjęć wykonywanych w najróżniejszych sytuacjach i miejscach oraz ich publiczne udostępnianie w usłudze Google Street View powoduje konieczność rozstrzygnięcia wielu problemów prawnych związanych m.in. z ochroną dóbr osobistych (np. prawo do prywatności, wizerunku) oraz praw autorskich ograniczających zakres wykorzystania i rozpowszechniania cudzych utworów. Właściwa analiza problemu wymaga w pierwszej kolejności przybliżenia sposobu rozumienia prawa do wizerunku na podstawie obowiązujących przepisów, w tym w szczególności art. 81 PrAut oraz art. 23 i 24 KC, co zostało przedstawione w pierwszej części opracowania. Następnie omówiono okoliczności wyłączające ochronę wizerunku osoby na nim przedstawionej oraz umożliwiające rozpowszechnianie utworów, w kontekście możliwości wykorzystania ich w usłudze Google Street View i ewentualnej odpowiedzialności usługodawcy za naruszenie prywatności i prawa do wizerunku albo zasad ochrony utworów.