Prawo Zamówień Publicznych

nr 2/2022

Należyte oszacowanie wartości zamówienia

Małgorzata Stręciwilk
radca prawny, z-ca kanclerza ds. ogólnych UMCS w Lublinie, Nr ORCID: 0000-0002-6964-9583.
Abstrakt

Rozwiązania prawne dotyczące szacowania wartości zamówienia w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych zawarte zostały zaledwie w dziewięciu jej przepisach. Jeszcze mniej regulacji poświęcono tej tematyce w przepisach poprzedniej ustawy (tylko pięć przepisów). Więcej rozwiązań prawnych nie znajdziemy w tym zakresie również w dyrektywach unijnych kształtujących system europejskich zamówień publicznych. W dyrektywie 2014/24/UE będą to wyłącznie generalne, kierunkowe regulacje dotyczące metod obliczania wartości szacunkowej zamówienia, zawarte w art. 5 tej dyrektywy, oraz kilka wytycznych umieszczonych w preambule do dyrektywy klasycznej. Problematyka szacowania przedmiotu zamówienia obejmuje bowiem głównie kwestie ekonomiczno-finansowe, funkcjonujące w znacznej części poza sferą regulacji ustawowej, podporządkowane co najwyżej dobrym obyczajom i zasadom rachunkowości. Tymczasem zarówno samo uzasadnienie powinności oszacowania, związane z bezpieczeństwem transakcji (weryfikacja pokrycia finansowego, ochrona przed wyzyskiem i zmową przetargową oraz różne względy proceduralne), jak i wybór odpowiedniej metody obliczeniowej, a także prawidłowe ustalenie kosztów realizacyjnych zamykają się w ogólnej formule „należytego oszacowania”, pod rygorem osobistej odpowiedzialności karno-administracyjnej organu zarządzającego lub jego zastępcy.