Abstrakt
Wdrożenie zrównoważonych zamówień publicznych promujących nabywanie innowacyjnych i ekologicznych dóbr, a także uwzględniających potrzeby społeczne osób defaworyzowanych ma obecnie strategiczne znaczenie dla realizacji polityk horyzontalnych Unii Europejskiej. Zgodnie z uregulowaniami przyjętymi w dyrektywie 2014/24/UE instytucje zamawiające powinny dokonywać zakupów publicznych zapewniających osiągnięcie best value for money, przy jednoczesnym uwzględnieniu całego cyklu życia nabywanego dobra. Zrównoważone zamówienia publiczne stanowią więc nie tylko narzędzie efektywnego wydatkowania środków publicznych, lecz w pierwszej kolejności są instrumentem dającym możliwość realizacji celów pozazakupowych. Zamawiający powinni przy tym posługiwać się w trakcie wyboru najkorzystniejszej oferty profesjonalnymi instrumentami umożliwiającymi im uwzględnienie kosztów związanych nie tylko z nabyciem, lecz również z użytkowaniem, w szczególności zużyciem energii i innych zasobów, utrzymaniem oraz wycofaniem z eksploatacji, w tym kosztami rozbiórki i recyklingu danego dobra. Równie istotne mogą być także koszty przypisywane ekologicznym efektom zewnętrznym, związane z nabywanym produktem, usługą lub robotami budowlanymi w okresie ich cyklu życia, o ile ich wartość pieniężną można określić i zweryfikować. W szczególności będą to koszty emisji gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń oraz inne związane z łagodzeniem zmian klimatu.