Prawo Zamówień Publicznych

nr 4/2020

Profesjonalizacja zawodowa urzędników – rola stowarzyszeń

Franciszek Łapecki
jest doktorem nauk prawnych, adwokatem specjalizującym się w problematyce zamówień publicznych
Abstrakt

Postulat profesjonalizacji towarzyszy zawodowej administracji publicznej od jej powstania. Oprócz wymagania określonych, często wysokich kwalifikacji, stałego ich doskonalenia oraz doboru kadr na warunkach konkursowych ważne jest również zagwarantowanie urzędnikom możliwości stałego rozwoju zawodowego czy wymiany doświadczeń. Równie istotne jest zapewnienie zawodowym urzędnikom możliwości rzeczywistego wpływu na regulacje, które dotyczą ich pracy. Jednym z elementów uzupełniających działania z zakresu profesjonalizacji kadry odpowiedzialnej za zamówienia publiczne może być powołanie stowarzyszenia urzędników – menedżerów ds. zamówień publicznych. Organizacja taka, oprócz konsolidacji środowiska, mogłaby istotnie polepszyć przygotowanie merytoryczne jej członków i stanowić poważną siłę wspierającą lub uzupełniającą działania Urzędu Zamówień Publicznych i innych organów odpowiedzialnych za rozwój i doskonalenie kadr instytucji zamawiających.