Abstrakt
Zasadnicze dla niniejszego artykułu są takie pojęcia, jak: „zamówienia publiczne”, „kontrola zarządcza”, „skuteczność”, przy czym skuteczność odnoszona będzie zarówno do zamówień publicznych (dążymy wszakże do tego, żeby procedurę zamówień stale usprawniać), jak i do kontroli zarządczej. Kontrolę zarządczą stanowi bowiem ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, oszczędny, terminowy i efektywny. Jednocześnie, w sposób oczywisty, poprawa skuteczności kontroli zarządczej w obszarze zamówień publicznych przekłada się na poprawę skuteczności tychże zamówień in genere. I to wokół analizy tych kluczowych pojęć zbudowane zostaną zaprezentowane rozważania. Dlatego rozwinięte zostaną kolejno następujące problemy: pojęcie kontroli zarządczej (jako podnoszącej sprawność jednostek objętych jej reżimem), zagadnienie profesjonalizacji, a następnie – w kontekście powyższych kwestii – wyeksponowanie wybranych standardów kontroli zarządczej (szczególnie z grupy „Środowisko wewnętrzne”, gdzie mieszczą się: 1. Przestrzeganie wartości etycznych, 2. Kompetencje zawodowe, 3. Struktura organizacyjna, 4. Delegowanie uprawień), które odnosząc się do kadr szczególnie, mocno powiązane są z problematyką profesjonalizacji.