Abstrakt
Informatyzacja zamówień publicznych w Rosji to proces, którego rozwój na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat postępuje w sposób dynamiczny. Wdrażanie elektronicznych zamówień publicznych jest tam w zasadniczym stopniu uwarunkowane dwiema przesłankami, które odnosić można także do innych państw, jednak w uwarunkowaniach rosyjskich ich praktyczna doniosłość wydaje się szczególnie znaczna. Po pierwsze, elektroniczne zamówienia publiczne, jako element polityki e-government (elektronicznej administracji), pozwalają ograniczyć obieg dokumentów w formie papierowej między organami administracji publicznej i podmiotami prywatnymi, co z uwagi na ogromne rozmiary terytorium Rosji i związany z nimi czas potrzebny na dostarczanie dokumentów w formie papierowej przedstawia się jako szczególnie pożądane. Po drugie, elektroniczne zamówienia publiczne pozwalają na zapewnienie wysokiego stopnia przejrzystości procedur związanych z udzielaniem zamówień publicznych, zmniejszając tym samym perspektywy występowania zjawisk korupcjogennych, których zwalczanie jest ujmowane jako przedmiot priorytetowego zainteresowania organów władzy publicznej w Rosji.