Abstrakt
Do Prawa zamówień publicznych na mocy nowelizacji z 22.6.2016 r. wprowadzone zostały nowe art. 10a–10g, implementujące do prawa polskiego przewidziany w dyrektywach obowiązek komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Bezpośrednio na kształt postanowień dyrektyw w zakresie wymagań dotyczących użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wpływ miały rezolucja Parlamentu Europejskiego z 25.10.2011 r. w sprawie modernizacji zamówień publicznych (2011/2048) (INI) oraz komunikat Komisji z 20.4.2012 r. do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Strategia na rzecz e-zamówień”, COM (2012) 179. Podkreśla się także, że celem regulacji dotyczących elektronicznego systemu komunikacji w zamówieniach publicznych jest umożliwienie udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego jak najliczniejszej grupie wykonawców zainteresowanych danym zamówieniem, jak również zwiększenie skuteczności i przejrzystości procesu udzielania zmówień. Zgodnie z art. 10a ust. 1 ZamPublU komunikacja między zamawiającym i wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w szczególności składanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczeń, w tym oświadczenia składanego na formularzu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (Jedz), odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Przez środki komunikacji elektronicznej należy rozumieć tego rodzaju środki w rozumieniu ustawy z 18.7.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, czyli rozwiązania techniczne, w tym rozwiązania teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną (por. art. 2 pkt 5 tej ustawy).