Abstrakt
Ustawa z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych w ramach dyspozycji z art. 10 wskazuje na dwa podstawowe tryby zamawiania dostaw, usług lub robót budowlanych na cele publiczne: przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. Udzielenie zamówienia w trybie przetargowym nie wymaga więc żadnego formalnego uzasadnienia. Stanowi on bowiem gwarancję przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z naczelnymi zasadami ZamPublU. Pomimo że w ustawie dominuje prymat przetargu, pamiętać należy też o innych, zwłaszcza mniej konkurencyjnych sposobach udzielania zamówień publicznych. Ustawodawca przewidział okoliczności szczególne, w których wolno zastosować negocjacje z ogłoszeniem bądź bez ogłoszenia, dialog konkurencyjny, zapytanie o cenę, partnerstwo innowacyjne, licytację elektroniczną albo udzielić zamówienia z wolnej ręki. Procedury te stanowią wyjątek od ogólnej zasady, dlatego też możliwość ich zastosowania musi być poprzedzona spełnieniem przez zamawiającego dokładnie określonych ustawowo warunków, adekwatnych do szczególnych sytuacji. Konieczność ścisłej interpretacji przesłanek zastosowania została zaakcentowana przede wszystkim w orzecznictwie, zwłaszcza w wyroku SN z 6.7.2001 r., a także w wyroku NSA z 28.2.2003 r.. Aktualne dane statystyczne opracowane przez Departament Informacji, Edukacji i Analiz Systemowych UZP jednoznacznie wskazują, że podstawowe tryby przetargowe udzielania zamówień są stosowane najczęściej – dotyczą już blisko 91% zamówień, według danych z ogłoszeń o ich udzieleniu.