Prawo Zamówień Publicznych

nr 4/2018

Pojęcie zamówienia publicznego. Glosa do wyroku TSUE z 1.3.2018 r. w sprawie C-9/17 (Tirkkonen)

DOI: 10.32027/PZP.18.4.10
Grzegorz Wicik
Autor jest radcą prawnym, wspólnikiem Kancelarii Prawnej Twarowski i Wspólnicy sp. k., redaktorem naczelnym kwartalnika „Prawo Zamówień Publicznych”.
Abstrakt

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-9/17 mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Korkeinhallinto-oikeus (naczelny sąd administracyjny, Finlandia) postanowieniem z 22.12.2016 r., które wpłynęło do Trybunału 9.1.2017 r., w postępowaniu wszczętym przez Marię Tirkkonen, przy udziale Maaseutuvirasto, (...) orzeka, co następuje: „artykuł 1 ust. 2 lit. a dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31.3.2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi należy interpretować w ten sposób, że system doradztwa rolniczego taki jak rozpatrywany w postępowaniu głównym, do którego instytucja publiczna przyjmuje wszystkich wykonawców, jeżeli spełniają oni wymogi zdolności do realizacji zamówienia stawiane w ogłoszeniu o zamówieniu i zdadzą egzamin, o którym mowa w tym ogłoszeniu, nawet jeżeli w trakcie ograniczonego w czasie obowiązywania tego systemu nie może do niego zostać dopuszczony żaden nowy wykonawca, nie stanowi zamówienia publicznego w rozumieniu tej dyrektywy”.