Prawo Zamówień Publicznych

nr 3/2017

Instrumenty pobudzające innowacyjność sektora publicznego przy wykorzystaniu partnerstwa publiczno-prywatnego – rozważania ogólne

Andrzej Panasiuk
Autor jest doktorem na WPiA UW.
Abstrakt

Często innowacyjność traktuje się jako instrument rozwoju rynku polegający na ciągłym i nieprzerwanym procesie zmierzającym do przemian i ewolucji. W tym znaczeniu innowacyjność będzie czynnikiem uniemożliwiającym stagnację. Innowacyjność traktuje się również w kategoriach mechanizmu gwarantującego utrzymanie pozycji rynkowych przez poszczególne podmioty działające w otoczeniu konkurencyjnym. W przypadku sektora publicznego innowacyjność powinna prowadzić do coraz bardziej efektywniejszego zaspokajania potrzeb publicznych dzięki skutecznej realizacji zadań publicznych. A zatem wykorzystując Schumpterowską koncepcję innowacji, wszelkie zmiany w sektorze publicznym zarówno w procesie produkcyjnym, technologicznym, jak i organizacyjnym, prowadzące do rozwoju, czyli efektywniejszego zaspokajania potrzeb społecznych, będą innowacjami.