Prawo Nowych Technologii

nr 4/2022

Znaki towarowe w metaversie

Anna Sokołowska-Ławniczak
Autorka jest rzecznikiem patentowym, partnerem w Kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy.
Abstrakt

Abstract

Trademarks in metaverseIn view of the growing popularity of such phenomena as NFT or metaverse, questions arise concerning protection of intellectual property, in particular trademarks. Is it necessary to extend protection to virtual goods or services? What is the assessment of an infringement of the right to a trademark in metaverse or through the use of an NFT designation? Is there already an established jurisprudential practice? The article aims at signalling the problems that may be faced by trademark proprietors when planning to start using metaverse or NFT designations. Key words: NFT, metaverse, digital goods, virtual goods, trademarks, intellectual property, counterfeits, counterfeit goods, infringement of intellectual property rights, internetSłowa kluczowe: NFT, metaverse, dobra cyfrowe, dobra wirtualne, znaki towarowe, własność intelektualna, podróbki, towary podrobione, naruszenie praw własności intelektualnej, internet


Jakiekolwiek określenie przyjmiemy, aby zdefiniować pojęcie „metaverse”, to wydaje się, że głównym założeniem tego konceptu jest to, aby metaverse – świat wirtualny, kopiował ten rzeczywisty. W metaversie mamy prowadzić działalność biznesową, bawić się, robić zakupy, poznawać ludzi, socjalizować się itd., a produkty i usługi znane ze świata rzeczywistego mają być obecne w wirtualnej postaci. W praktyce metaverse przyciąga już największe marki – przykładowo Gucci otwiera pop-up story (w metaversie Roblox) umożliwiające zakup wirtualnych ubrań i akcesoriów dla awatara kupującego, a Dolce Gabbana tworzy specjalną wirtualną kolekcję ubrań, którą przedstawia na pokazie mody w metaversie i następnie sprzedaje za, bagatela, prawie 6 milionów dolarów1. Takie przykłady można mnożyć.
Co to oznacza z punktu widzenia prawa własności intelektualnej, a w szczególności znaków towarowych? Czy w związku z rozwojem idei metaverse należy zwrócić uwagę na określone obszary ochrony? I w końcu – czy znak zarejestrowany na towary lub usługi „rzeczywiste” będzie efektywnie chronił uprawnionego w metaversie?