Prawo Nowych Technologii

nr 3/2022

Wizerunek a nowe technologie. Wizerunek jako dana biometryczna

Magdalena U. Miernik
Autorka jest adwokatem specjalizującym się w świadczeniu pomocy prawnej z zakresu prawa własności intelektualnej, członkinią Polskiej Izby Rzeczników Patentowych oraz AIPPI – The International Association for the Protection of Intellectual Property.
Abstrakt

Abstract

Image and new technologies. Image as a biometric dataClassically, a person’s image may be protected under Polish law by both the provisions of the Civil Code as a personal right (Art. 23 § 1) as well as the provisions of the Act of 4 February1994 on copyright and related rights (Art. 81). What is less obvious, a person’s image may be also protected as a biometric data within the meaning of Art. 4 point 14 of the Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC. In the article, I discuss all three methods of image protection and expound on the principle of protection and utilisation of image understood as a biometric data. Słowa kluczowe: dane biometryczne, wizerunek, dobro osobiste człowieka, prywatność, nowe technologie, prawo nowych technologii Key words: biometric data, image, personal right, privacy, new technologies, law of new technologies

W świecie nowych technologii wizerunek to nie tylko jeden z najważniejszych nośników informacji (jak przekonuje znane chińskie przysłowie – jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów), ale również dobro każdego człowieka, które często jest wykorzystywane w sposób bezrefleksyjny i bezprawny. Dlatego warto przypomnieć, że wizerunek człowieka to jedno z najważniejszych dóbr każdego z nas, którym warto świadomie zarządzać. Jak nowe technologie, w tym biometria, korzystają z naszego wizerunku? Co zrobić, aby w sposób świadomy zarządzać swoim wizerunkiem?