Prawo Nowych Technologii

nr 2/2022

Cyfrowe samostanowienie w kontekście algorytmicznych systemów rekomendacji treści o charakterze informacyjnym – cz. II

Karolina Alama-Maruta
Autorka jest prawniczką w kancelarii Maruta Wachta sp. k., członkinią The Chartered Institute of Arbitrators w Londynie, doktorantką na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz absolwentką Queen Mary University of London; ORCID: 0000-0001-9612-6107
Abstrakt

Abstract

Digital self-determination in the context of algorithmic information content recommendation systems – Part IIAlgorithmic recommendation systems control the distribution of digital contents, including information contents, by directly affecting the views of Internet users as well as shaping their preferences and personalities. This arouses questions concerning autonomy, privacy and ability to decide and act independently in the digital space. The second part of the publication examines the Digital Services Act proposal (DSA) in light of the regulation of the issues regarding digital self-determination and in particular the problems associated with algorithmic recommender systems. Słowa kluczowe: dane osobowe, algorytm, prywatność, RODO, przetwarzanie danych, społeczeństwo informacyjne, usługa cyfrowa, dark patterns, personalizacja, profilowanie, autonomia, rewolucja cyfrowa, Akt o Usługach Cyfrowych, Akt o Rynkach Cyfrowych, AUC, ARC, system rekomendacyjny, cyfrowe prawa człowiekaKey words: personal data, privacy, algorithm, GDPR, Digital Services Act, Digital Markets Act, DSA, DMA, recommender system, personalization, data processing, dark patterns, information society, self-determination, autonomy, digital revolution, digital human rights


Celem tej części artykułu1 jest zweryfikowanie, czy nowe unijne projekty legislacyjne dotyczące platform internetowych rzeczywiście spełniają obietnice składane przez organy UE oraz eliminują braki zdiagnozowane w regulacjach zawartych w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych2 w zakresie algorytmicznego przetwarzania danych przez platformy korzystające z algorytmicznych systemów rekomendacji treści o charakterze informacyjnym (oraz szerzej – algorytmicznych systemów rekomendacji jako takich). Głównym celem poniższej analizy jest zbadanie, czy na podstawie nowych regulacji użytkownikom platform zagwarantowane zostaną skuteczne instrumenty ochrony prawnej oraz wystarczające wsparcie w kontekście zarządzania doświadczeniem konsumpcji informacji w sieci, tym samym zwiększając zakres ich prawa do cyfrowego samostanowienia (CS).