Prawo Nowych Technologii

nr 1/2021

Wyzwania prawne związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w usługach cyfrowych

Gabriela Bar
dr
Rafał Skibicki
Autor jest absolwentem stacjonarnych studiów prawa na Uniwersytecie Wrocławskim.
Abstrakt

Wobec nagłego rozwoju sztucznej inteligencji przed Unią Europejską stoi wiele wyzwań, w tym wyzwań legislacyjnych. Jednym z nich jest kwestia uregulowania zasad funkcjonowania dostawców usług pośrednich, w tym platform internetowych, które zyskały nadzwyczajne znaczenie w gospodarce cyfrowej XXI w. Po dwudziestu latach od uchwalenia dyrektywy o handlu elektronicznym, Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie aktu o usługach cyfrowych. W niniejszym artykule omówione zostały zmiany i założenia aktu o usługach cyfrowych w ogólności oraz bardziej szczegółowo – kwestie uzasadniania i wyjaśniania decyzji podejmowanych przez dostawców usług pośrednich z wykorzystaniem AI oraz odpowiedzialności za te decyzje.



ABSTRACTLegal challenges connected with the use of artificial intelligence in digital servicesIn view of the sudden development of artificial intelligence (AI), the European Union faces many challenges, including legislative ones. One of them is the issue of regulating the rules of operation of intermediary service providers, including online platforms, which have gained extraordinary importance in the digital economy of the 21st century. Twenty years after the adoption of the e-Commerce Directive, the European Commission has proposed introduction of an act on digital services. This article discusses the changes and assumptions of the Digital Services Act in general, and in more detail – the issues of justifying and explaining decisions made by intermediary service providers with the use of AI and responsibility for these decisions.Słowa kluczowe: sztuczna inteligencja, AI, usługi cyfrowe, pośrednicy internetowi, Unia Europejska, dane osobowe, zautomatyzowane podejmowanie decyzji, RODO, Artificial Intelligence Act, monitorowanie treści, profilowanie, systemy rekomendacji, reklama behawioralna, moderowanie treści, platformy internetowe, InternetKey words: artificial intelligence, AI, digital services, internet intermediaries, European Union, personal data, automated decision making, GDPR, Artificial Intelligence Act, content monitoring, profiling, recommendation systems, behavioural advertising, content moderation, online platforms, Internet