Prawo Nowych Technologii

nr 1/2021

Wizerunek a nowe technologie – wybrane problemy prawne

Martyna Czapska
Autorka jest radcą prawnym, Assosciate, Baker McKenzie Krzyżowski i wspólnicy sp. k., doktorantką INP PAN.
Radosław Nożykowski
Autor jest adwokatem w Baker McKenzie.
Abstrakt

Artykuł omawia wybrane problemy prawne, jakie pojawiają się i mogą się pojawić w przyszłości w związku z wpływem rozwoju nowych technologii na wizerunek osób fizycznych. Punktem wyjścia jest pojęcie wizerunku, konstruowane przez doktrynę i orzecznictwo w związku z brakiem definicji legalnej. Autorzy dokonują zwięzłego przeglądu problemów prawnych poruszanych w literaturze związanych z wizerunkiem. Następnie koncentrują się na uprawnieniach osoby fizycznej względem własnego wizerunku i ich prawnym charakterze. Wreszcie omawiają wybrane zjawiska z zakresu nowych technologii i wyzwania prawne, jakie rodzą one wobec wizerunku.



Abstract

Image vs new technologies – selected legal issues The article discusses selected legal problems that arise and may arise in the future in connection with the impact of new technologies on the image of individuals. The starting point is the concept of image, constructed by doctrine and jurisprudence in absence of a legal definition. The authors offer a brief review of legal problems raised in literature related to image. Then, they focus on the rights of individuals as regards their own image and their legal nature. Finally, they discuss selected phenomena in the area of new technologies and legal challenges they pose to the image. Słowa kluczowe: wizerunek, dobra osobiste, deepfake, komercjalizacja dóbr osobistych, nowe technologie Key words: image, personal rights, deepfake, commercialization of personal rights, new technologies