Monitor Prawa Handlowego

nr 2/2015

Charakter terminów dotyczących obowiązków informacyjnych określonych w art. 56 i art. 69 ustawy o ofercie publicznej oraz wynikające z tego konsekwencje

Mirosław Szymański
Prawnik, pracownik Departamentu Prawnego Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, zajmujący się regulacjami dotyczącymi rynków finansowych. Poglądy przedstawione w artykule są poglądami autora i nie wyrażają oficjalnego stanowiska Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.
Abstrakt

W niniejszym artykule omówiono wątpliwości odnośnie do zasad obliczania terminów na przekazanie informacji poufnej i bieżącej (określonych w art. 56 ustawy z 29.7.2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych) oraz zawiadamiania o osiągnięciu ogólnej liczby głosów w spółce publicznej (określonego w art. 69 OfertaPublU). Zauważyć bowiem należy, że pomimo dość precyzyjnego określenia tych terminów przez ustawodawcę kwestia ta nadal budzi wątpliwości. Sprowadzają się one do dwóch zagadnień: jak należy ocenić sytuację, gdy koniec terminu na przekazanie informacji poufnej i bieżącej przypada na sobotę, oraz czy dla zachowania terminu wystarczy w tym terminie jedynie wysłać zawiadomienie o osiągnięciu ogólnej liczby głosów w spółce publicznej, czy też wysłać je w taki sposób, aby dotarło ono do adresata w wymaganym terminie. W celu prawidłowego rozstrzygnięcia tych kwestii niezbędne jest odwołanie się do ustaleń poczynionych przez naukę prawa oraz judykaturę. Artykuł uwypukla również kwestię braku jednoznacznych zasad dotyczących obliczania terminów w obrębie prawa administracyjnego materialnego.