Monitor Prawa Handlowego

nr 2/2012

Pozaprospektowy tryb przekazywania informacji

Piotr P. Gołębiowski
Autor jest aplikantem adwokackim, członkiem Izby Adwokackiej w Warszawie.
Abstrakt

Polski ustawodawca w ustawie z 29.7.2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych zaimplementował postanowienia art. 15 ust. 4 dyrektywy 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 4.11.2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE. W art. 50 OfertaPublU przewidziano tzw. pozaprospektowy tryb przekazywania informacji. Tryb ten oprócz prospektu informacyjnego oraz akcji promocyjnej stanowi jeden z kanałów, za pośrednictwem którego mogą być przekazywane masowemu odbiorcy informacje udostępniane w związku z proponowaniem papierów wartościowych w ofercie publicznej lub ich dopuszczeniem do obrotu na rynku regulowanym przez emitenta lub wprowadzającego. Przeprowadzenie rozgraniczenia pomiędzy powyższymi trybami przekazywania informacji jest o tyle istotne, że w zależności od danego trybu, OfertaPublU określać będzie inne warunki prawne, na podstawie których będzie możliwe przekazywanie takich informacji przez podmioty do tego upoważnione. Poniższy artykuł prezentuje kluczowe problemy prawne, które pojawiają się na gruncie obowiązującego stanu prawnego.