Abstrakt
Niniejsze opracowanie ma na celu przedstawienie warunków legalności wprowadzenia przez pracodawcę w zakładzie pracy monitoringu wizyjnego. Przepisy regulujące instytucję monitoringu wizyjnego zostały wprowadzone do Kodeksu pracy nowelizacją ustawy o ochronie danych osobowych w maju 2018 r. w konsekwencji wejścia w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. Autor konstruuje katalog warunków, które pracodawca musi spełnić, aby wprowadzić monitoring wizyjny w zakładzie pracy, a także przedstawia sankcje oraz konsekwencję wprowadzenia monitoringu wizyjnego w zakładzie pracy bez uprzedniego spełnienia tychże warunków przez pracodawcę.
Conditions for introducing video surveillance in the workplace in the light of the amendment to the Labor Code
The article aims to present the conditions for the legality of the introduction of video surveillance by the employer in the workplace. The provisions regulating the video surveillance institution were introduced into the Labor Code by the amendment to the Act on the Protection of Personal Data in May 2018 as a consequence of the entry into force of Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of individuals in regard to the processing of personal data and on the free movement of such data. The author creates a catalogue of conditions set for employer, which they must fulfil in order to introduce video surveillance in the workplace, and also presents the sanctions and consequences of introducing video surveillance in the workplace without their prior fulfilment by the employer. Keywords: video surveillance, surveillance at workplace, supervision of employees, conditions of introduction video surveillance at workplace.Słowa klucze: monitoring wizyjny, monitoring w zakładzie pracy, kontrola pracowników, warunki wprowadzenia monitoringu wizyjnego.