Abstrakt
Ustawa z 13.6.2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów1 weszła w życie 23.8.2013 r. W niniejszym opracowaniu autor omawia zmiany, które wprowadzone zostały do ustawy o pracownikach sądów i prokuratury mające na celu deregulację zawodu urzędnika sądu/prokuratury.Wprowadzenie Omawiany akt prawny zmienił nieznacznie zasady zatrudniania urzędników sądów i prokuratury. Przy okazji warto zwrócić uwagę, że ustawodawca uznał, iż zawód urzędnika sądowego (urzędnika prokuratury) należy traktować jako zawód regulowany w świetle art. 3 ust. 1a dyrektywy 2005/36/WE z 7.9.2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych2. Zgodnie z tym przepisem przez zawód regulowany należy rozumieć każdy rodzaj działalności zawodowej lub zespół takich działalności, których podjęcie, wykonywanie bądź jeden ze sposobów wykonywania wymaga bezpośrednio lub pośrednio posiadania specjalnych kwalifikacji zawodowych ujętych w przepisach prawa. Powyższą definicję z dyrektywy implementowano do przepisów polskich. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 18.3.2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej3 przez zawód regulowany należy rozumieć zespół czynności zawodowych, których wykonywanie jest uzależnione od spełnienia wymagań kwalifikacyjnych i warunków określonych w odrębnych polskich przepisach, zwanych „przepisami regulacyjnymi”. Oznacza to – zgodnie z intencją ustawodawcy – że zawodem regulowanym jest także zawód urzędnika sądowego i urzędnika prokuratury, skoro przepisy polskiego prawa ustanawiają określone wymogi dla kandydatów, którzy chcą podjąć pracę w sądzie lub prokuraturze na stanowisku urzędniczym. Deregulacja niektórych zawodów regulowanych miała z założenia ułatwić do nich dostęp, a także zmniejszyć koszty ich zdobycia. W uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy przyjęto, że dostęp do zawodu urzędnika sądowego/prokuratury ograniczony jest głównie ze względu na konieczność weryfikacji zdolności posługiwania się specjalistyczną wiedzą (podobne uzasadnienie odniesiono do: bibliotekarzy, pracowników dokumentacji i informacji naukowej, geodetów czy syndyków)4, przy czym błędnie przyjęto, że dotyczy to zatrudnienia w administracji publicznej. Ani sądownictwo, ani prokuratura nie są jednostkami administracji publicznej, ale odrębnej administracji sądowej/prokuratury, o czym warto przypominać także służbom legislacyjnym.