Monitor Prawa Pracy

nr 2/2007

Uporczywość i długotrwałość zachowania jako elementy składowe prawnej definicji mobbingu

Beata Bury
Autorka jest asystentem w Wyższej Szkole Administracji i Zarządzania w Przemyślu.
Abstrakt

Instytucja mobbingu, pomimo dość krótkiego okresu obowiązywania w Kodeksie pracy1, została szeroko omówiona w nauce prawa pracy2. Wielu autorów podjęło próbę wyjaśnienia pojęcia „mobbing”, w tym wskazania zachowań, które mają świadczyć o jego istnieniu.

Niniejszy artykuł zawiera fragmentaryczną analizę tego zjawiska, a konkretnie dwóch elementów składowych kodeksowej definicji mobbingu: uporczywości i długotrwałości zachowania. Z uwagi na to, że ustawodawca posłużył się w tym przypadku zwrotami niedookreślonymi, zagadnienie to wymaga bliższego omówienia. Szczegółowa analiza wszystkich elementów dość rozbudowanej definicji mobbingu znacznie przekraczałaby ramy objętościowe niniejszego artykułu.

Wprowadzenie

Artykuł 943 KP zawiera regulację zapewniającą pracownikowi prawną ochronę przed bezpodstawnymi wrogimi zachowaniami ze strony pracodawcy i innych pracowników, zwanymi - z uwagi na brak polskiego odpowiednika - „mobbingiem”. Pojęcie „mobbing” zakorzeniło się w języku polskim, ma dość precyzyjną treść i dobrze spełnia funkcję komunikacyjną. Definicja legalna tego zjawiska, zamieszczona w § 2 powołanego artykułu, odpowiada w znacznym zakresie definicjom formułowanym w opracowaniach z innych dziedzin nauki, zwłaszcza w psychologii i socjologii. W definicji tej występują zwroty i sformułowania typowe dla języka prawnego, wypełniane konkretną treścią przy ustalaniu stanów faktycznych rozpoznawanych spraw.

W niniejszym opracowaniu uwaga koncentruje się na analizie dwóch elementów składowych kodeksowej definicji mobbingu: uporczywości i długotrwałości zachowania mobbera. Są to zwroty niedookreślone i nieostre, spotykane także w innych gałęziach prawa, np. w prawie karnym. Ustalenie ich znaczenia niejednokrotnie napotyka na trudności w praktyce stosowania prawa. Brak jest bowiem w tej mierze ukształtowanego orzecznictwa sądowego.

Istota i cechy mobbingu

Mobbing stanowi przedmiot zainteresowania wielu dziedzin nauki: medycyny, psychologii, socjologii oraz prawa3. Jest to zjawisko z pogranicza tych nauk. Mobbing dokładnie opisał w 1984 r. szwedzki psychiatra Heinz Leymann, który określił go jako „terror psychiczny w miejscu pracy”. W wielu krajach powyższy problem został poddany odrębnej regulacji prawnej. Przykładowo, w Szwecji ustawodawca posłużył się wyrażeniem „tyranizowanie w pracy” (victimization), a w Belgii i we Francji funkcjonuje wyrażenie „molestowanie moralne” (harcelement moral)4.

Mobbing stanowi specyficzną formę przemocy psychicznej w środowisku pracy. Jest to bezprawne, systematyczne i długotrwałe zachowanie, podejmowane bez powodu lub z oczywiście błahego powodu wobec pracownika, godzące w dobra prawnie chronione, a mające na celu zmuszenie pokrzywdzonego do opuszczenia miejsca pracy. Może mieć postać słów, ataków, gestów, pism godzących w osobowość, godność czy integralność fizyczną i psychiczną osoby. Zdarza się, że szykanowanie pracownika jest sposobem na odwrócenie uwagi od własnej niekompetencji.

Niezależnie od przyjętej terminologii katalog zachowań składających się na mobbing jest szeroki i jednocześnie otwarty. Przykładowo, cechy mobbingu posiadają oddziaływania zaburzające: możliwość komunikowania się, stosunki społeczne, społeczny odbiór osoby, jakość sytuacji życiowej i zawodowej oraz zdrowie ofiary5. W. Cieślak i J. Stelina6 wskazują na [...]