Monitor Prawa Pracy

nr 11/2007

Zatrudnianie pracowników w formie telepracy według Kodeksu pracy. Część 1

Sławomir W. Ciupa
Autor jest radcą prawnym i wspólnikiem w Kancelarii Prawniczej S. W. Ciupa, A. J. Sobol i Wspólnicy S.C. w Warszawie.
Abstrakt

Telepraca pojawiła się zarówno w polskiej rzeczywistości, jak i praktyce obrotu jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Była realizowana zarówno w formach zatrudnienia pracowniczego, jak i niepracowniczego. Brakowało jednak przepisów regulujących jej charakter prawny i specyfikę, wzajemne stosunki stron, w tym ich prawa i obowiązki, tym bardziej że odbiegała ona od typowych stosunków zatrudnienia. Lukę tę miała w zamierzeniu wypełnić nowelizacja Kodeksu pracy, dokonana ustawą z 24.8.2007 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw1. Usankcjonowała ona istnienie telepracy w polskim systemie prawa pracy jako formy zatrudniania pracowników. Już samo pojawienie się takiej regulacji należy uznać za rozwiązanie korzystne, które pozwala w sposób bardziej świadomy i uporządkowany podejmować decyzję stronom stosunku pracy decydującym się na wybór takiej formy zatrudnienia. Nie oznacza to jednak, że ustawodawcy udało się wykorzystać w całości szansę, jaka wytworzyła się w związku z nowelą, lub przy tej okazji możliwość wprowadzenia do Kodeksu pracy przepisów regulujących zagadnienia związane z nietypowymi i elastycznymi formami zatrudniania pracowników (w szczególności dotyczące miejsca, czasu i organizacji pracy, warunków wykonywania pracy i bhp).

Z uwagi na objętość opracowanie zostało podzielone na dwie części. W pierwszej autor podejmuje próbę zdefiniowania telepracy, telepracownika i telepracodawcy, a także porównuje telepracę z innymi nietypowymi formami stosunku pracy, w których praca jest stale lub regularnie wykonywana poza zakładem pracy.

Wprowadzenie

Pojawienie się nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych miało wpływ na stosunki zatrudnienia. Przejawia się to w samym ukształtowaniu zarówno rodzaju, miejsca, czasu, sposobu, jak i warunków wykonywania pracy. Wykorzystując je, pracownik nie musi już pracować w zakładzie pracy, w miejscu i czasie oraz zgodnie z porządkiem i organizacją pracy ustalonymi przez pracodawcę. Teraz może komunikować się z pracodawcą bez potrzeby obecności w zakładzie pracy. Nie musi też wykonywać pracy na terenie zakładu pracy, w czasie, a nawet w warunkach ustalonych przez pracodawcę. Przeciwnie, może realizować pracę w każdym innym przestrzennie oddalonym od siedziby pracodawcy miejscu, w którym istnieją techniczne możliwości komunikowania się z pracodawcą. Nie jest również włączony w organizację i porządek pracy na terenie zakładu pracy, a jedynie w sieć (układ) komunikacyjną z pracodawcą i innymi pracownikami. W związku z tym w zasadzie poza wynikiem pracy pracodawca nie ma możliwości kontrolowania pracy telepracownika. Co więcej, pracownik może komunikować się bez pośrednictwa pracodawcy z klientami, dostawcami i kooperantami oraz ustalać z nimi warunki i organizację wykonywania pracy. Tak narodziła się telepraca2.

Telepraca to nowa forma organizacji i wykonywania pracy, w której charakter, miejsce i czas pracy, sposób i warunki jej wykonywania, porządek i organizacja mogą być kształtowane poprzez użycie zaawansowanych technologii informatyczno-komunikacyjnych wykorzystujących technologię zdalnego i zazwyczaj rozproszonego przetwarzania i komunikowania informacji. Właśnie ta ostatnia cecha jest wyróżnikiem telepracy. Na jej określenie używa się różnych pojęć, takich jak: teleworking, telecomuting, zdalna praca biurowa (remote office work, remote working), domowa praca przemysłowa (industrial homework), elektroniczna praca w domu (telehomework, electronic homeworking, homework), praca sieciowa (networking), domowe sterowanie przetwarzania danych (home-distributed data processing), elastyczne miejsce (flexi place)3.

Telepraca

W definiowaniu telepracy od zawsze występowały w piśmiennictwie kontrowersje i rozbieżności. Za taką uważano bowiem:

  • stosunek między pracodawcą i odległym od niego przestrzennie pracownikiem,
  • pracę zdalnie realizowaną przy użyciu nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informatycznych,
  • wszelkie formy zatrudnienia realizowane zdalnie poza tradycyjnym miejscem pracy,
  • pracę wykonywaną w telecentrach albo innych oddalonych miejscach niekontrolowanych przez pracodawcę (telechata, telewioska) za pomocą połączeń elektronicznych albo wymiany danych4.

Już po pobieżnej analizie przytoczonych powyżej definicji zwraca uwagę bardzo szeroka pojemność tej formuły z punktu widzenia charakteru stosunku prawnego telepracy. Jako podstawa prawna jego nawiązania wchodzą w grę zarówno stosunki pracy, jak i inne stosunki prawne. Próbując dokonać systematyki i odnaleźć miejsce telepracy w systemie prawa, można ją teoretycznie zakwalifikować jako nietypowy stosunek pracy lub jako stosunek cywilnoprawny czy nawet stosunek mieszany (co w polskim prawie pracy jest niedopuszczalne) lub wreszcie jako nowy stosunek zatrudnienia występujący w dwóch wariantach (stosunku pracy z elementami stosunku cywilnoprawnego albo stosunku cywilnoprawnego z elementami stosunku pracy)5.

Jako nietypowy stosunek pracy telepraca w swym charakterze prawnym zbliża się do elastycznych form zatrudnienia, zwłaszcza pod względem miejsca, sposobu i organizacji pracy. W szczególności chodzi tu o formy pracy zadaniowo-wynikowej (w tym także pracy ruchomej, tzn. pracy poza zakładem pracy, nie zawsze wykorzystującej na taką skalę jak telepraca nowoczesną infrastrukturę komunikacyjno-informatyczną) oraz pracy kierowniczo-samodzielnej (gdzie wysoka profesjonalizacja powoduje, że pracodawca nie kieruje pracą i nie kontroluje jej wykonywania). Z kolei jako stosunek cywilnoprawny z elementami stosunku pracy telepraca upodabnia się do pracy chałupniczej (nakładczej)6, a także do szczególnych stosunków prawnych wykształconych przepisami prawa (np. umowa o udzielanie zamówień publicznych na świadczenia zdrowotne) lub praktyki obrotu gospodarczego (np. umowy menedżerskie lub konsultingowe)7.

Rolą nowelizacji Kodeksu pracy nie było oczywiście rozstrzygnięcie powyższych zagadnień definicyjnych i systematycznych, a jedynie uregulowanie telepracy jako formy zatrudnienia pracowniczego. W związku z tym pojawiają się następujące pytania:

  • Jakie stosunki zatrudnienia mogą stanowić podstawę telepracy?
  • Co stanowi istotę telepracy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy?
  • Kto jest telepracownikiem?
  • Czy istnieje taki podmiot zatrudniający, jak telepracodawca?

Z treści art. 675–6717 KP w związku z art. 22 KP nie wynika w żaden sposób, aby podstawą telepracy mogły być wyłącznie pracownicze stosunki zatrudnienia. Oczywiście ze stosunkiem pracy będziemy mieli do czynienia, jeżeli w konkretnym przypadku telepraca realizować będzie cechy dla niego charakterystyczne (art. 22 KP). Należy jednak zauważyć, że telepraca nie jest [...]