Abstrakt
Rozważania podjęte w niniejszym opracowaniu będą zmierzały do określenia momentu nawiązania stosunku pracy z wyboru. Autorka koncentruje się na kompleksowej analizie regulacji prawnej dotyczącej pracowników samorządowych z wyboru1. W aktualnym stanie prawnym powołana podstawa zatrudnienia występuje bowiem głównie w samorządzie terytorialnym. Dokonane w ten sposób ustalenia będą pomocne w sformułowaniu ogólnych uwag odnoszących się do terminu nawiązania stosunku pracy z wyboru.
Uwagi wstępne
Wybór jako podstawa nawiązania stosunku pracy rodzi różnego rodzaju niejasności. Wynikają one przede wszystkim z tego, że uregulowania odnoszące się do wspomnianej podstawy zatrudnienia są nieprecyzyjne lub mają charakter lakoniczny. Powyższą ocenę potwierdzają uregulowania zawarte w art. 73–75 KP, w ustawie z 22.3.1990 r. o pracownikach samorządowych2, a także w ustawach ustrojowych3. Wątpliwości, jakie pojawiają się w związku z interpretacją przepisów zawartych w wymienionych aktach prawnych, były niejednokrotnie przedmiotem wypowiedzi zarówno doktryny4, jak i judykatury5.
Jednym z istotnych problemów, dotąd niepoddanych szczegółowej analizie, jest termin nawiązania powołanego wyżej pozaumownego stosunku pracy. Należy zauważyć, że nie istnieją przepisy określające expressis verbis moment jego nawiązania z osobami wyłonionymi w drodze wyboru. W związku z powyższym może pojawić się problem rozdzielenia w czasie aktu wyboru od terminu powstania wspomnianego stosunku pracy. Jako inny moment zatrudnienia niż dzień wyboru rozważenia wymaga m.in. dzień ogłoszenia wyników wyborów bezpośrednich, dzień wydania zaświadczenia o wyborze, dzień złożenia ślubowania, moment określenia warunków pracy i płacy. Niewątpliwie przedstawione zagadnienie jest istotne z praktycznego punktu widzenia, bowiem moment nawiązania stosunku pracy decyduje o nabyciu praw i obowiązków pracowniczych. W tym kontekście szczególnie doniosły problem praktyczny stanowi nabycie przez pracownika z wyboru prawa do wynagrodzenia.
Termin nawiązania stosunku pracy z wyboru
Termin jest ściśle związany z pojęciem czasu. Powszechnie czas pojmuje się jako chwilę, moment (punkt czasowy), okres (odcinek czasowy), nieprzerwany ciąg następujących po sobie chwil, ciągłe trwanie6. Na gruncie prawa wskazuje się na dwa znaczenia czasu:
1) zewnętrzne, gdy przysługujące podmiotowi prawnemu prawo istnieje i jest realizowane w pewnym, określonym czasie,
2) wewnętrzne, gdy upływ czasu powoduje powstanie lub ustanie pewnych skutków prawnych7.
Termin stanowi jedno z pojęć używanych w Kodeksie pracy w celu związania pewnych zdarzeń z czasem. Najczęściej słowem „termin” ustawodawca posługuje się, aby wskazać konkretny moment (punkt czasowy)8 lub wyznaczyć okres9. Niekiedy słowo „czas” jest synonimem określenia „termin”10. W Kodeksie pracy istnieją jednak przepisy, które wskazują na odmienne znaczenie obu pojęć. Przykładowo art. 29 § 3 KP używa sformułowania „(…) o terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia (…)”, a art. 2415 § 3 KP – „przed upływem terminu obowiązywania układu zawartego na czas określony (…)”. Wynika stąd, że „czas” może być oznaczony lub nieoznaczony, zaś „termin” jest rozumiany jako czas wyznaczony lub oznaczony – konkretną datą, momentem, zdarzeniem czy okresem11. W odniesieniu do tematu niniejszego opracowania przez termin należy rozumieć z góry ustalony punkt czasowy (moment), od nadejścia którego uzależnione jest powstanie skutków czynności prawnej.
Termin nawiązania stosunku pracy z wyboru to termin początkowy (dies a quo)12, ponieważ z jego nadejściem powstają skutki aktu wyboru. Najważniejsze znaczenie ma kwestia [...]