Monitor Prawniczy

nr 6/2024

Czy oznaczenie słowne: „PACZKOMAT” kroczy ku degeneracji?

DOI: 10.32027/MOP.24.6.5
Wiktoria Sikorska
Autorka jest doktorantką nauk prawnych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt

Znak towarowy pełni szereg funkcji we współczesnym świecie, jak również stanowi coraz bardziej istotny niematerialny składnik przedsiębiorstwa zwiększający jego wartość. W celu adekwatnego wypełniania swoich funkcji, konieczne jest rzetelne postępowanie ze strony konkurencyjnych przedsiębiorstw w odniesieniu do znaków towarowych. Opracowanie ma na celu analizę argumentacji sądowej dwóch rywalizujących spółek handlowych. Spór sądowy między przedsiębiorcami doprowadził do postępowania o unieważnienie znaku towarowego, które oparte na bezwzględnych przeszkodach rejestracji, w ostatecznym rezultacie, doprowadziło do działań o charakterze przeciw degeneracyjnym. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie argumentacji obu stron w kontekście zaistniałego konfliktu i analiza dalszych działań zapobiegawczych o charakterze degeneracyjnym.

Słowa kluczowe
unieważnienie, znak towarowy, degeneracja, InPost sp. z o.o., Paczkomat.
Bibliografia
Ch. Caron, Les grands malheurs de la marwue Pina Colada, dechue pour cause de dégénérescence, „Communication-Commerce Electronique” Nr 9/2002; A. Kluz, Zachowanie uprawnionego z prawa ochronnego jako przesłanka degeneracji znaku towarowego, PPH 2/2016; M. Kondrat, Prawo własności przemysłowej. Komentarz, Warszawa 2021; E. Larere, La risquedésormaiseffectif de la dégénérescence des marques, „Les Pietites Affiches” Nr 68/2002; J. Sieńczyło-Chlabicz, Aspekty proceduralne i materialne unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy, ZNSA 2014, Nr 1, s. 25-40; R. Skubisz, Zdolność odróżniająca znaku towarowego w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich [w:] Wspólnotowe i krajowe regulacje prawne w dziedzinie ochrony władności przemysłowej, pod red. A. Adamczak, „Wynalazczość i Ochrona Własności Intelektualnej” 2005, z. 29; R. Skubisz (red.), System Prawa Prywatnego. T. 14B. Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2017; P. Ślęzak, Kulinaria w polskim prawie własności intelektualnej, Warszawa 2022; I. Wiszniewska, Przekształcenie znaku towarowego w nazwę rodzajową produktu, PiP Nr 10/1992.