Monitor Prawniczy

nr 18/2022

Viral marketing usług prawnych zawodowych pełnomocników

DOI: 10.32027/MOP.22.18.5
Natalia Szok
Autorka jest doktorantką na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego; ORCID: 0000-0002-3864-1802.
Abstrakt

Marketing i reklama to dwa kluczowe pojęcia w procesie planowania strategii promocyjnej marki kancelarii prawnej. Współczesne realia rynku usług prawnych uczyniły radców prawnych i adwokatów podmiotami, które także muszą rywalizować o pozycję na rynku. Wprawdzie prestiż kancelarii budują kwalifikacje zatrudnionych w niej pracowników oraz jakość świadczonych usług, to każda kancelaria, chcąca osiągnąć rynkową przewagę, musi posiłkować się również metodami typowymi dla innych rynków usług. Dlatego też wykorzystywanie instrumentów marketingowych staje się coraz bardziej powszechne, choć dobór odpowiednich narzędzi nie jest łatwy, z uwagi na obowiązujące zawodowych pełnomocników stosowne ograniczenia, generowane zasadami etyki oraz godnością zawodu radcy prawnego i adwokata. Doskonałym rozwiązaniem problemu może być zastosowanie niestandardowych technik marketingowych, takich jak marketing wirusowy. Polega on na promowaniu produktów lub usług za pomocą niekonwencjonalnych metod, skupionych na wykorzystaniu mediów społecznościowych, społeczności online, blogów oraz innych aktywności w sieci. Marketing wirusowy jest bardzo efektywnym marketingiem internetowym, ponieważ potencjalni użytkownicy sieci mogą łatwo udostępniać treści, które sami uznają za atrakcyjne.