Abstrakt
Prawo podatkowe charakteryzuje się stosunkowo szeroką autonomią. Jednak kompleksowe zrozumienie prawa podatkowego jest obecnie możliwe właściwie wyłącznie przy jednoczesnej znajomości innych aktów prawnych, do których ustawy podatkowe się odnoszą. Jedną z takich stosunkowo nowych regulacji jest ustawa z 1.3.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Istnieją pewne powiązania normatywne pomiędzy ustawami podatkowymi, w szczególności ustawą z 15.2.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawą z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych a TerroryzmU. TerroryzmU, regulująca instytucję beneficjenta rzeczywistego, może w niektórych przypadkach prowadzić do mylenia tej instytucji z rzeczywistym właścicielem jako instytucją z PDOFizU i PDOPrU. Warto zatem dokonać porównania instytucji beneficjenta rzeczywistego i rzeczywistego właściciela należności celem ustalenia zasadniczych różnic pomiędzy tymi instytucjami prawnymi oraz weryfikacji pod kątem tego, czy istnieją między tymi instytucjami podobieństwa lub punkty wspólne.W analizie porównawczej zostały uwzględnione następujące zagadnienia: podstawy prawne oraz istota obu definicji; kryterium podmiotowe; organ właściwy w sprawach dotyczących każdej z porównywanych instytucji, kwestia czynnego żalu w odniesieniu do niewypełnienia obowiązków, z którymi związane są instytucje beneficjenta rzeczywistego i rzeczywistego właściciela; możliwość bycia przedmiotem interpretacji indywidualnej. Niniejszy artykuł ma charakter ściśle porównawczy i głównym jego celem jest syntetyczne ujęcie problemu.