Monitor Prawniczy

nr 12/2022

Telemedycyna i teleporady w dobie pandemii – aspekty prawne i organizacyjne

DOI: 10.32027/MOP.22.12.4
Magdalena Czaplińska
Autorka jest radcą prawnym, partnerem w Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelarii Radców Prawnych Sp.p. doktorantką na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego; ORCID: 0000-0002--1344-6779.
Marlena Sakowska-Baryła
Autorka jest doktorem prawa, radcą prawnym, redaktor naczelną „ABI EXPERT”, partnerem w Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelarii Radców Prawnych Sp.p.; ORCID: ORCID: 0000-0002-3982-976X.
Abstrakt

O telemedycynie mówimy zwykle dla określenia najnowocześniejszych form świadczenia usług medycznych, których charakterystyczną cechą jest to, że udzielanie świadczenia zdrowotnego realizowane jest na odległość. Telemedycyna to określenie zbiorcze, które pozostaje w różnych relacjach z innymi terminami, takimi jak: teleporady, telezdrowie, TEC (technology-enabled care), m-Zdrowie, e-Zdrowie, teleopieka, itp. Żadne z nich nie doczekało się zdefiniowania w prawie polskim, choć w praktyce rozwiązania te są coraz częściej wykorzystywane w szeroko pojętej branży ochrony zdrowia. W tekście podjęto próbę zdefiniowania telemedycyny oraz wskazania, jakie regulacje mają obecnie zastosowanie do tego rodzaju świadczeń.