Abstrakt
Niniejszy artykuł jest odpowiedzią na potrzebę spojrzenia na kwestię outsourcingu części ryzyka operacyjnego banków na podmioty trzecie, która może przybrać postać zlecania wykonania określonych zadań przez te podmioty. Powstaje w takim wypadku zagadnienie przeniesienia odpowiedzialności banku za szkody wyrządzone klientom wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania umów outsourcingowych oraz możliwości jego ewentualnego wyłączenia bądź ograniczenia.W praktyce powierzenie takie rodzi pytania odnoszące się do zakresu uprawnień kontrolnych banku wobec insourcera związanych z realizacją umów outsourcingowych oraz możliwości przeprowadzania audytów oraz bezpośrednich wizyt u dostawcy usług.W artykule omówiono również przesłanki dopuszczalność, tryb oraz sposób przeprowadzania takich kontroli zarówno w trybie zwykłym jak i nadzwyczajnym, a także możliwości dalszego podoutsourcingu tych czynności. Autorzy wskazali również na kluczowe kwestie związane z zawarciem, wykonywaniem oraz rozwiązaniem zawieranych przez banki umów o powierzenie wykonywania czynności z punktu widzenia powstających w związku z tym ryzyk prawnych.