Abstrakt
Niniejszy artykuł jest odpowiedzią na potrzebę spojrzenia na kwestię outsourcingu części ryzyka operacyjnego banków na podmioty trzecie, która może przybrać postać zlecania wykonania określonych zadań przez te podmioty. Powstaje w takim wypadku zagadnienie przeniesienia odpowiedzialności banku za szkody wyrządzone klientom wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania umów outsourcingowych oraz możliwości jego ewentualnego wyłączenia bądź ograniczenia. W praktyce powierzenie takie rodzi pytania odnoszące się do zakresu uprawnień kontrolnych banku wobec insourcera związanych z realizacją umów outsourcingowych oraz możliwości przeprowadzania audytów oraz bezpośrednich wizyt u dostawcy usług. W artykule omówiono również przesłanki dopuszczalność, tryb oraz sposób przeprowadzania takich kontroli zarówno w trybie zwykłym jak i nadzwyczajnym, a także możliwości dalszego podoutsourcingu tych czynności. Autorzy wskazali również na kluczowe kwestie związane z zawarciem, wykonywaniem oraz rozwiązaniem zawieranych przez banki umów o powierzenie wykonywania czynności z punktu widzenia powstających w związku z tym ryzyk prawnych.