Monitor Prawniczy

nr 11/2020

Ochrona wizerunku jako dobra osobistego oraz jako instytucji własności intelektualnej – glosa – I ACa 137/19

Joanna Wojewódzka
Autorka jest rzecznikiem patentowym w kancelarii Drzewiecki, Tomaszek & Wspólnicy.
Abstrakt

Glosa dotyczy wyroku SA w Warszawie (z 25.7.2019 r., I ACa 137/19), który zapadł w toku postępowania wszczętego na skutek wniesienia pozwu o udzielenie ochrony naruszonych dóbr osobistych poprzez usunięcie wskazanych w treści pozwu publikacji i komentarzy do publikacji na stronie internetowej jako naruszających wizerunek, cześć i prawo do swobody twórczości artystycznej powódki oraz do usunięcia obraźliwych lub wulgarnych komentarzy zamieszczonych pod artykułami. Sąd Apelacyjny w Warszawie stwierdził w wydanym wyroku, że naruszenie dóbr osobistych, w tym wizerunku, powinno być ujmowane w kategoriach zobiektywizowanych, wynikających z ocen społecznych, świadomości prawnej, zasad współżycia społecznego i zasad moralnych, z elementem pewnej typowej, przeciętnej reakcji. Glosa jest aprobująca wobec wyroku i wskazuje na nowe możliwości ochrony dóbr osobistych wykorzystywanych komercyjnie, w tym – wizerunku.