Abstrakt
W artykule omówiono zmiany w konsumenckim prawie odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość wprowadzone dyrektywą (UE) 2019/2161, która w omawianym zakresie nowelizuje dyrektywę 2011/83/UE. Jak wykazano, zmiany te mają charakter punktowy, ograniczając się do wybranych kwestii szczegółowych. Należy je zatem traktować raczej jako doprecyzowanie oraz uzupełnienie dotychczas obowiązujących rozwiązań. Ich zakres nie oznacza jednak, że ich przyszłe znaczenie będzie niewielkie. Odnosi się to w szczególności do rozszerzenia ochrony konsumenta na obszar „bezpłatnych” usług cyfrowych świadczonych przez przedsiębiorców w zamian za dostarczone przez niego dane osobowe. Na tle analizy zmienionych przepisów dyrektywy 2011/83/UE zwrócono także uwagę na potrzebę zmian w dotychczasowej regulacji prawa odstąpienia od umowy zawartej w ustawie z 30.5.2014 r. o prawach konsumenta, która w analizowanym zakresie wdraża jej przepisy do prawa polskiego.