Monitor Prawniczy

nr 5/2019

Pojęcie „zgłoszenia” do organów spółek kapitałowych na gruncie tzw. ustawy antykorupcyjnej

DOI: 10.32027/MOP.19.5.6
Agnieszka Rzetecka-Gil
Autorka jest radcą prawnym.
Abstrakt

Ustawa z 21.8.1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne przez ponad dwadzieścia lat swego obowiązywania sprawiała i nadal sprawia ogromne problemy w praktyce. Tymczasem zakresem podmiotowym obejmuje bardzo szeroką grupę funkcjonariuszy publicznych (od prezydenta RP począwszy, na wójcie gminy kończąc). Ponadto ustawa wprowadza bardzo surowe sankcje za niestosowanie się do zawartych w niej zakazów w postaci wygaśnięcia mandatu, odwołania ze stanowiska, rozwiązania stosunku pracy. Już chociażby te względy winny powodować, by OgrDziałGospU była aktem prawnym precyzyjnym i co najmniej poprawnym legislacyjnie. Jednak tak nie jest, zaś doskonale kondycję tego aktu prawnego oddaje konstatacja, że: „dla prawnika ustawa ta była i jest nadal wdzięcznym polem do rozważań, jakiego prawa nie należy tworzyć”. Na tym tle dodatkowo negatywnie prezentuje się konstrukcja art. 6 ust. 1 OgrDziałGospU, choć przepis ten stanowi niekwestionowanie jedno z istotniejszych unormowań omawianej ustawy. Reguluje on bowiem wyjątek od zakazów uregulowanych w art. 4 pkt 1 OgrDziałGospU. Ponadto, co warto bardzo mocno podkreślić, przepis ten stanowi jedyny wyjątek od bezwzględnego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej określonej w art. 4 ust. 1 OgrDziałGospU.