Abstrakt
Mało które zagadnienie prawa własności intelektualnej zostało tak gruntownie przeanalizowane przez TSUE, jak kwestia dopuszczalności użycia cudzego znaku towarowego w reklamie kontekstowej (np. Google AdWords lub AdSense). Wprost odnoszą się do niego następujące wyroki odpowiadające na pytania prejudycjalne sądów krajowych: Google France (sprawy połączone od C-236/08 do C-238/08), BergSpechte (C-278/08), Portakabin (C-588/08), Bananabay (C-91/09), Interflora (C-323/09). Specyfika języka stosowanego przez Trybunał w odpowiedziach na pytania prejudycjalne sprawia jednak, że szum informacyjny w analizowanej kwestii jest duży. Wciąż więc trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy i na jakich zasadach można użyć znaku towarowego konkurenta jako słowa kluczowego w kampanii reklamy kontekstowej. Niniejszy artykuł został poświęcony wskazanemu powyżej zagadnieniu. Zawiera też praktyczne wskazówki, które powinny być brane pod uwagę przez sąd w ocenie konkretnych przypadków zarzucanych naruszeń. Wskazówki te oparte są na utrwalonych dyrektywach interpretacyjnych odnoszących się do oceny ryzyka wprowadzenia odbiorców w błąd i naruszenia praw ochronnych do znaków renomowanych.