Abstrakt
I. Poszanowanie godności człowieka jest wartością uniwersalną, która zyskuje szczególne znaczenie w postępowaniu sądowym o opróżnienie lokalu, zwanym potocznie postępowaniem eksmisyjnym. Ustawodawca, dążąc do zapewnienia ochrony podmiotów występujących w roli szeroko rozumianego „lokatora”1, wprowadza zróżnicowane gwarancje. Wymagane jest zapewnienie pewnego minimum materialnego, gwarantującego jednostce możliwość samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie oraz ochronę słabszych ekonomicznie osób przed utratą jakiegokolwiek mieszkania2. Mieszkanie jest bowiem zaliczane do dóbr niezbędnych do egzystencji każdego człowieka, warunkując zaspokojenie elementarnych potrzeb socjalno-bytowych3, a prawo do lokalu socjalnego jest przejawem szczególnej ochrony osób, które „znalazły się w trudnej sytuacji życiowej przed pozostaniem bez dachu nad głową”4. Skorelowane z tym zostało jedno z podstawowych zadań własnych gminy jako jednostki samorządu terytorialnego w postaci powinności zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, w tym dostarczanie lokali socjalnych5, jeżeli uprawnienie do takiego lokalu wynika z wyroku sądu6. Wykazanie przesłanek warunkujących orzeczenie o uprawnieniu do lokalu socjalnego należy do pozwanego, a podejmowanie przez sąd aktywności z urzędu, w tym także w zakresie inicjatywy dowodowej, ogranicza się do sytuacji szczególnych7. Postępowanie o opróżnienie lokalu jest prowadzone między wierzycielem a dłużnikiem, lecz ustawodawca przyznaje gminie szczególną rolę procesową i specyficzne uprawnienia. Wynika to z założenia, że sąd w takim postępowaniu orzeka obligatoryjnie8 o uprawnieniu do otrzymania lokalu socjalnego bądź o braku takiego uprawnienia wobec osób, których nakaz dotyczy, natomiast uwzględnienie powództwa wywołuje daleko idące skutki wobec gminy, ponieważ obowiązek zapewnienia stosownego lokalu9 ciąży na gminie właściwej ze względu na miejsce położenia lokalu podlegającemu opróżnieniu (art. 14 ust. 1 OchrLokU). Ustawa kreuje obowiązek podmiotowego kształtowania postępowania eksmisyjnego, co wymaga poszukiwania i ustalania katalogu osób, które w razie uwzględnienia powództwa mogą być obowiązane do opróżnienia lokalu10. Potrzeba zapewnienia ochrony praw osoby trzeciej – gminy potencjalnie zobowiązanej do zapewnienia lokalu socjalnego – nakazuje w tym wypadku sądowi z urzędu zawiadomić właściwą gminę w celu umożliwienia jej wstąpienia i aktywnego uczestnictwa w sprawie11. Zgodnie z art. 15 ust. 3 OchrLokU, do udziału gminy w sprawie o opróżnienie lokalu stosuje się odpowiednio przepisy o interwencji ubocznej, z wyjątkiem art. 78, art. 79 zd. 2 i art. 83 KPC. Gmina nie musi wykazywać interesu prawnego, a jej przystąpienie następuje po stronie powoda12.