Monitor Prawniczy

nr 18/2018

Konsekwencje ukarania karą grzywny za przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego z perspektywy możliwości pełnienia funkcji wójta, burmistrza, prezydenta miasta

DOI: 10.32027/MOP.18.18.7
Agnieszka Rzetecka-Gil
Autorka jest radcą prawnym.
Abstrakt

Osoba skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego na karę grzywny lub karę ograniczenia wolności zachowa bierne prawo wyborcze w wyborach na wójta gminy. Jednak w razie wybrania jej na urząd wójta gminy – nie będzie można z nią nawiązać stosunku pracy na stanowisku pracownika samorządowego z wyboru – wójta. Przepisy ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych zawierają bowiem zakaz zatrudniania na stanowisku pracownika samorządowego z powołania i wyboru osoby skazanej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego, bez względu na to, na jaką karę nastąpi owo skazanie. W takim stanie prawnym powstaje zagadnienie, czy można brak spójności pomiędzy wskazanymi uregulowaniami usunąć w procesie wykładni prawa?


Summary:

Consequences of imposing a fine for an indictable offence from the viewpoint of the possibility to hold the office of commune head, mayor, city president A person sentenced for a deliberate indictable offence to a fine or limitation of liberty shall be able to run for the office of commune head. However, if elected this person will not be able to hold the position of an electable local government employee – commune head. The Local Government Employees Act prohibits employment at appointable and electable positions of persons validly convicted for an indictable offence regardless of what penalty has been proclaimed. This state of the law gives rise to a question whether this inconsistency between the regulations could be removed in the process of interpretation of law. Key words: right to be elected, requirement of a clean criminal record, commune head as an executive authority, local government employee, fine